info[]surfplaza.be
Gezond en fit
voor een betere lifestyle
Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > 10 tips voor gezonde, witte tanden
10 tips voor gezonde, witte tanden
donderdag 14 aug 2014, 13:19 uur
gebit
Een goede mondhygiŽne is niet alleen belangrijk voor je uiterlijk, maar ook voor je gezondheid. Wist je bijvoorbeeld dat er een verband is tussen ontstoken tandvlees en hartkwalen? Houd je gebit en mond gezond en fris met de volgende 10 tips.

1. Poets je tanden ten minste twee keer per dag

Eťn keer per dag je tanden poetsen is niet genoeg voor een goede mondhygiŽne. Hoe langer je je tanden niet poetst, des te langer kunnen schadelijke tandplak en bacteriŽn hun gang gaan. Poets je tanden bij voorkeur twee keer per dag, liefst vůůr het naar bed gaan en na je lunch. Poets alle drie de zichtbare zijden van je tanden en reinig ook dagelijks de ruimten tussen je tanden met flosdraad en/of speciale tandenragers, een soort flexibele tandenstokers met een borsteltje. Anders krijg je geheid vroeg of laat tandvleesproblemen, zoals ontstoken en op den duur terugtrekkend tandvlees.

2. Poets met beleid

Helaas zijn de geleerden het er nog steeds niet over eens wat nou de beste poetstechniek voor de tanden is, zo bleek uit een artikel dat vorige week in tandartsenvakblad British Dental Journal verscheen. De ene tandarts adviseert de zogeheten Bass-methode, waarbij de borstel onder een hoek van 45 graden op de tandvleesrand wordt geplaatst, een andere predikt de Fones-techniek, met de borstel loodrecht op het tandoppervlak in een ronddraaiende beweging, en weer een andere zweert bij de Stillman-aanpak, een variant op de Bass-techniek, waarbij je de borstel in een vibrerende beweging heen en weer beweegt. Ga er maar vanuit dat meerdere wegen naar Rome leiden en dat elke techniek, mits goed toegepast, voldoet.

Voor het gemak hierbij de richtlijnen zoals opgesteld door het Ivoren Kruis, de Nederlandse Vereniging voor Mondgezondheid. Het is een combinatie van Bass en kort schrobben:
  • Gebruik een zachte tandenborstel met een kleine borstelkop en neem fluoridetandpasta;
     
  • Besteed vooral aandacht aan de overgang van het tandvlees naar de tand of kies en zet de borstel daar onder een hoek van 45 graden op het tandvlees;
     
  • Maak korte, horizontale bewegingen, zachtjes heen en weer over de plekjes waar tandplak zit;
     
  • Reinig de ruimte tussen de tanden met flossdraad, tandenstokers of ragers en kies deze hulpmiddelen in overleg met tandarts of mondhygiŽnist.

3. Poets elektrisch

Veel tandartsen (maar ook niet alle!) bevelen elektrisch poetsen aan. Het is alleszins beter dan handmatig poetsen met de verkeerde techniek (zie punt 2), wat helaas te vaak gebeurt. Met een elektrische tandenborstel moet je wel heel anders poetsen dan met een gewone borstel. Je moet de borstel juist nŪet bewegen, die doet het schrobwerk voor je. Beweeg de borstel alleen om deze naar de volgende tand of kies te brengen. Behalve het vereenvoudigen c.q. verbeteren van de poetstechniek zou elektrisch poetsen er ook voor zorgen dat je meer tandplak verwijdert. Meer over elektrisch poetsen lees je hier.

4. Vervang regelmatig je tandenborstel

De meeste mensen gebruiken veel te lang ťťn en dezelfde tandenborstel en vervangen deze pas als de borstelharen zichtbaar versleten zijn. Het lijkt wel of sommige mensen gehecht raken aan dit reinigingsinstrument. Je kunt je tandenborstel of de kop van je elektrische tandenborstel het best om de twee ŗ drie maanden vervangen. Niet alleen omdat de borstelharen tegen die tijd versleten zijn, maar ook omdat je oude tandenborstel een bron is van bacteriŽn, die je telkens in je mond stopt. Niet een heel fris idee.

5. Reinig je tong

Reinig behalve je tanden ook je tong. De bacteriŽn op je tong zijn een belangrijke oorzaak van slechte adem. Je kunt je tong 'gewoon' met je tandenborstel poetsen of met een speciale tongschraper. Na het poetsen kun je als finishing touch antibacterieel mondwater gebruiken om de bacteriŽn op onbereikbare plekken te doden.

6. Beperk je aantal maaltijden

De van nature voorkomende bacteriŽn in je mond zetten suikers en andere koolhydraten om in zuren, die tanderosie en gaatjes veroorzaken. Hoe vaker je een koolhydraatrijke maaltijd of snack nuttigt, des te vaker je deze zuren vrij spel geeft. Snoep en suikerhoudende frisdrank zijn funest voor je tanden, net als koffie en thee waaraan suiker is toegevoegd. Fruit bevat vruchtsuikers of fructose, dat ook slecht voor je tanden is. Net als smoothies en vruchtensappen. Voor je tanden is het dus het gezondst om de aanbevolen twee porties fruit per dag in ťťn keer te nuttigen en je totale aantal maaltijden te beperken tot de traditionele drie.

7. Pas op met de 'geneugten des levens'

Koffie, thee en rode wijn zijn stuk voor stuk vijanden van witte tanden. Wil je het ontsierende effect van deze voedingsmiddelen beperken, dan doe je er goed aan zo snel mogelijk na de consumptie ervan je tanden te poetsen. Ook het roken van sigaretten en sigaren verkleurt op den duur je tanden en is zťťr schadelijk voor je tandvlees. Niet alleen wijn vanwege z'n natuurlijke kleurstoffen, ook alcoholhoudende dranken in het algemeen zijn slecht voor je gebit en mond, omdat alcohol je mondklimaat verstoort en uitdroogt. Roken en excessief drinken vergroten bovendien je kans op het krijgen van mondkanker.

8. Bezoek regelmatig je tandarts

Hoeveel preventieve maatregelen je ook treft, het is goed elk halfjaar je tandarts te bezoeken. Wijzelf bezoeken om de drie maanden de preventieassistente en om het half jaar onze tandarts voor een gebitsreiniging, die bestaat uit het verwijderen van tandsteen en polijsten van de tanden. Door frequent bij je tandarts langs te gaan, voorkom je dat kleine problemen grote problemen worden. Heb je tussen twee tandartsbezoeken in problemen? Aarzel dan niet een afspraak te maken. Je tandarts en preventieassistente kunnen je ook praktische en waardevolle tips geven over hoe je jouw gebit het best kunt reinigen. Want behalve hoe vaak je poetst, is het ook belangrijk hoe je poetst.

9. Kauw niet op ijsblokjes!

Frisdrank is slecht voor je tanden, maar dat geldt ook voor de bevroren ijsblokjes op de bodem van je glas of beker. Als je de nare gewoonte hebt erop te kauwen tenminste. Tandglazuur mag dan wel het hardste materiaal in je lichaam zijn, het vormt maar een dun laagje en kauwen op een ijsblokje kan er zomaar voor zorgen dat een stuk(je) van je tand afbreekt, wat afhankelijk van de grootte als tandheelkundig spoedgeval geldt! Sabbel in het vervolg maar op je ijsblokje in plaats van erop te kauwen.

10. Pas op met citrusvruchten

Fruit is niet alleen slecht voor je tanden vanwege de fruitsuikers, maar ook vanwege de fruitzuren. En citrusvruchten bevatten van alle vruchten de meeste zuren. Dat geldt met name voor citroenen, limoenen, pompelmoes en grapefruit, en in mindere mate voor de zoetere citrusvruchten, zoals mandarijnen en sinaasappels. Voor je tanden is het dus beter om te kiezen voor een alternatieve vorm van vitamine C, waar citrusvruchten zo rijk aan zijn.