info[]surfplaza.be
Gezond en fit
voor een betere lifestyle
Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > zwemmen is gezond! 10 voordelen op een rij
Zwemmen is gezond! 10 voordelen op een rij
dinsdag 8 april 2014, 12:45 uur
zwemmer
Zwemmen is ťťn van de gezondste bezigheden ter wereld. Sporters met blessures profiteren van deze low-impactvorm van training en in het water voelen zelfs personen met (ernstig) overgewicht zich vederlicht. Het is dan ook de ideale manier voor hen om de eerste kilo's te verliezen.

Of je nou een waterrat bent of niet, iedereen zou zo nu en dan eens een baantje moeten trekken. We geven je tien goede (en soms niet zo bekende) redenen.

1. Met zwemmen train je je hele lichaam

Schoolslag, vlinderslag of borstcrawl: bij zwemmen is werkelijk elke spier in je lichaam betrokken. Het is misschien wel de ultieme fullbodytraining. Daardoor kun je door regelmatig te zwemmen ook een uitgebalanceerde fysiek ontwikkelen, met een even gespierd boven- als onderlichaam. Omdat je al je spieren verbruikt, verbruik je ook enorm veel calorieŽn.

2. Conditie- en krachttraining in ťťn

Met een halfuur zwemmen verbrand je wel 300-400 kcal. Dat is meer dan met wandelen of met fietsen en slechts een paar calorieŽn minder dan een halfuur hardlopen ŗ 10 km/u. Maar behalve een vetverbrandende conditietraining, is zwemmen ook een weerstands- of krachttraining. Die weerstand komt namelijk van het water zelf, dat je harder probeert tegen te werken dan lucht. Dus behalve dat je vet verbrandt, bouw je ook spiermassa op. Over je hele lichaam, zoals je bij (1) al begrepen had. Met verschillende slagen spreek je je spieren op verschillende manieren aan en zorg je voor voldoende variatie in je training. Vergeet ook de rugslag niet!

3. Grote botdichtheid

Nu is van gewichtdragende sporten als hardlopen en van krachttraining bekend dat ze je botdichtheid vergroten. Doordat je lichaam bij deze oefeningen meer gewicht moeten dragen, worden je botter sterker. Lange tijd werd gedacht dat zwemmen als low-impact bezigheid niet gepaard ging met dit voordeel. Uit recent onderzoek blijkt echter dat zwemmers weliswaar een lagere botdichtheid hebben dan hardlopers en krachtsporters, maar nog altijd een hogere dichtheid dan niet-sporters. Zwemmen vergroot dus je botdichtheid.

4. Low-impact trainingsvorm

Zwemmen is een low-impact bezigheid, zeiden we hierboven. Dat wil zeggen dat zwemmen een vriendelijke sport is voor je spieren, pezen en gewrichten. In het water weeg je 90% minder dan daarbuiten. Weeg je 80 kg? Dan weeg je in het water nog maar 8 kg. Daarom kun je iemand in het water ook met ťťn vinger optillen. Zelfs de allerzwaarste personen, die buiten het water amper kunnen bewegen, kunnen zich op die manier vrijelijk bewegen in het water. Voor hen is zwemmen vaak de enige manier om te oefenen en de eerste kilo's te verliezen. Maar ook sporters met blessures kunnen door te zwemmen hun conditie op peil houden.

5. Zwemmen is goed voor je hart

Zwemmen is niet alleen vergevensgezind voor je spieren, pezen en gewrichten, maar ook voor je hart. Door de druk van het water stroomt het bloed makkelijker terug naar je hart, waardoor het 10-15% minder hard hoeft te werken. Daardoor is in het water dobberen ook zo ontspannend; je voelt je niet alleen lichter, je rusthartslag daalt ook ten opzichte van buiten het water.

6. Zwemmen verlaagt bloeddruk en cholesterolniveau

Zwemmen verlaagt net als andere vormen van cardiovasculaire inspanning je bloeddruk en je cholesterolniveau, en verminderen zo de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Daarvoor moet je wel ten minste drie keer per week 30 minuten zwemmen of op een andere manier je hartslag de lucht in jagen.

7. Zwemmen is goed voor je stemming

Zwemmen is behalve inspannend ook enorm onspannend. In het water vertoeven op zich wordt al door veel mensen als onspannend ervaren. Dat komt doordat het water je letterlijk verlicht en je hart rust geeft. Als ontspannende bezigheid reduceert zwemmen stress en neerslachtigheid en gaat het negatieve emoties als angst tegen. Het verbetert net als andere vormen van cardiovasculaire training je stemming ťn vergroot je zelfvertrouwen, omdat je lichaam meer van het hormoon serotonine gaat produceren.

8. Zwemmen verbetert je slaappatroon

Serotonine is behalve op je stemming en emoties ook van invloed op je slaap. Alle vormen van (zware) inspanning – hardlopen, fietsen en dus ook zwemmen – verhogen je serotonineproductie en zorgen voor een betere slaap. En de kwaliteit van je nachtrust is weer van invloed op je algehele gezondheid, doordat je lichaam en geest zich herstellen en verjongen tijdens je slaap. Zie je de opwaartse spiraal?

9. Van zwemmen ga je niet zweten

Een verhoogde mate van activiteit, zoals hardlopen, zorgt voor een verhoogde lichaamstemperatuur. Om je lichaamstemperatuur te reguleren, ga je zweten. Het vocht ('zweet') op je huid koelt onder invloed van de lucht af, waardoor je lichaam afkoelt en je lichaamstemperatuur binnen de perken blijft. Omdat je tijdens het zwemmen in het water vertoeft en dit water kouder is dan je lichaamstemperatuur, is er voor het lichaam geen noodzaak meer te zweten. Je droogt dus niet uit van zwemmen in tegenstelling tot hardlopen en hoeft tijdens de inspanning je vochtvoorraad dus niet aan te vullen door te drinken. Doordat je niet oververhit raakt en niet zweet, voelt zwemmen comfortabeler dan bijvoorbeeld hardlopen met dezelfde intensiteit.

10. Zwemmen goed voor astmapatiŽnten

AstmapatiŽnten wordt vaak geadviseerd te gaan zwemmen. In een binnenzwembad het liefst. Niet zonder reden. Het warme en vochtige klimaat is beter voor hun luchtwegen dan de drogere buitenlucht en binnen is ook het aantal pollen in de lucht beperkt, waar hooikoorts- en astmapatiŽnten zo'n last van hebben. Maar ook in het algemeen biedt zwemmen astmapatiŽnten voordelen. Zwemmen vergroot de longcapaciteit en verbetert de ademhaling, zaken waar astmapatiŽnten in het bijzonder baat bij hebben.

Je ziet: sommige voordelen zijn algemeen, andere uniek aan zwemmen. Unieke voordelen die gecreŽerd worden door de unieke voordelen van je omgeving: het water. Als je in de sportschool alleen maar te vinden bent op de loopband of hometrainer, kun je overwegen je abonnement in te ruilen voor een abonnement bij het plaatselijke zwembad! Ben je meer een teamsporter? Dan is waterpolo misschien een idee!