info[]surfplaza.be
Gezond en fit
voor een betere lifestyle
Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > 12 natuurlijke remedies tegen hoofdpijn
12 natuurlijke remedies tegen hoofdpijn
dinsdag 7 maart 2017, 13:39 uur
hoofdpijn
Het tijdelijke karakter van hoofdpijn is geen reden om de ernst ervan te bagatelliseren. Hoofdpijn kan veel invloed hebben op het dagelijks leven, en je al snel naar aspirines doen grijpen. Uiteindelijk zal je daarmee het probleem echter alleen maar versterken.

Wat aspirines en gelijkaardige pijnstillers namelijk doen, is het onderdrukken van de symptomen van hoofdpijn en het negeren van de oorzaak. De natuurlijke remedies tegen hoofdpijn mogen dan wat meer inhouden dan het eventjes tussendoor slikken van een pilletje, maar zijn het overwegen zeker waard. In tegenstelling tot via de drogist of apotheek verkregen medicijnen, brengen ze het lichaam geen schade toe en ontwikkel je geen afhankelijkheid of gewenning.

Hier volgen twaalf natuurlijke huismiddeltjes tegen hoofdpijn.

1. Cayennepeper

Het eten van gekruid voedsel lijkt misschien niet direct de oplossing voor hoofdpijn, maar cayennepeper heeft evenwel een goede naam als natuurlijk middel tegen pijn en ontstekingen. Dit komt door het ingrediŽnt capsaÔcine dat invloed heeft op Substantie P, een neurotransmitter die maakt dat we pijn voelen. CapsaÔcine put deze pijngevoelens uit. Verdun een kwart theelepel in ťťn deciliter warm water, breng het met een wattenstaafje aan aan de binnenzijde van de neusvleugels, en je zult een significante afname van de hoofdpijn ervaren.

2. Amandelen

Prefereer je een iets minder pittige oplossing, kies dan voor amandelen. Deze vormen een gezond alternatief voor aspirine. De oorzaak daarvan is de stof salicine, die ook in reguliere pijnstillers zit. Neem twee handjes amandelen als je de hoofdpijn voelt opkomen. Let op: amandelen kunnen migraine juist verergeren.

3. Moederkruid

Hoofdpijn, vooral migraine, kan worden verlicht door moederkruid te gebruiken. Bij migraine drukken uitzettende bloedvaten op de zenuwen. Het in moederkruid aanwezige parthenolide vernauwt deze, zodat de druk afneemt en daarmee de hoofdpijn vermindert. Week 30 gram verse of gedroogde moederkruid tien minuten in een halve liter kokend water, filter dit, en drink tweemaal daags een half theekopje.

4. Stretch, ontspan, en adem correct

Stress en werkdruk kunnen voor spanningshoofdpijn zorgen. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat de spieren in de nek, schouders en bovenrug in de knoop zijn geraakt. De oplossing is het doen van ontspanningsoefeningen, bijvoorbeeld in de vorm van yoga. Hierbij focus je je geest, strek je je spieren en maak je bewegingen die het lichaam helpen te ontspannen. Een paar oefeningen bij opkomende hoofdpijn kunnen al volstaan, maar om de kwaal voor te zijn kun je het best iedere dag enkele minuutjes yoga doen. Bij pijn zijn we geneigd snel en kort adem te halen. Let er daarom op dat je diep in- en uitademt vanuit het middenrif, en de longen volledig vult. Hierdoor neemt het zuurstofgehalte in je bloed toe, terwijl lichaam en geest zich ontspannen. Ook het enige malen per dag ontspannen en laten zakken van de schouders heeft een positief effect op het wegnemen van hoofdpijn.

5. Beweeg in de buitenlucht

Je zult je er wellicht even toe moeten zetten, maar bewegen tijdens hoofdpijnaanvallen helpt echt. Wandelen of fietsen in de frisse buitenlucht zorgt voor minder gespannen spieren, en leidt de aandacht af van je hoofdpijn. Sportieve activiteiten stimuleren verder de aanmaak van endorfine, een stof die pijn verzacht. Beweeg regelmatig buiten en niet alleen wanneer je er zin in hebt, en zorg daarbij voor een goede warming-up en cooling-down.

6. Drink visolie

Studies wijzen uit dat visolie een heilzame werking heeft op hoofdpijn en migraine. Dit is te danken aan omega 3-vetzuren, die ook goed voor het hart zijn en ontstekingen, bloedstollingen, hartritmestoornissen en een hoge bloeddruk beperken. Met een theelepel visolie in sinaasappelsap ga je de bloedcellen die druk uitoefenen op het zenuwstelsel en hoofdpijn veroorzaken op natuurlijke wijze te lijf. Je kunt overigens ook visoliecapsules van de drogist gebruiken. Volg dan gewoon de bijgeleverde gebruiksaanwijzing.

7. Vermijd MSG

Het aminozuur mononatriumglutamaat (ook MSG of MNG genoemd) is een smaakversterker die aan voedsel wordt toegevoegd. Bij mensen die er gevoelig voor zijn is de stof echter tevens verantwoordelijk voor hoofdpijn en migraine. Als je voedingsproducten koopt, is het daarom aan te raden te checken of mononatriumglutamaat tussen de ingrediŽnten staat. Kijk verder uit met Chinees eten, voorbewerkt vlees, ingeblikte groenten, jus-, soep- en sausmixen, en producten op basis van soja. 'Verborgen' MSG kan daarnaast voorkomen in gelatine, gistextracten, plantaardige soja- en tarwe-eiwitten in vlees en vleesvervangers, en alles wat 'gehydrolyseerd' is. In de voedingsindustrie wordt hydrolyse onder meer toegepast bij het bewerken van bepaalde eiwitten en vetten.

8. Pas je houding aan

Het veranderen van je lichaamshouding kan grote invloed hebben op met name spanningshoofdpijn. Zeker als je de hele dag aan een bureau werkt, is je houding vaak verre van optimaal. Je zit onderuit of juist voorover gebogen over je laptop of computer, hetgeen niet zelden tot gespannen spieren en hoofdpijn leidt. Probeer een ergonomische bureaustoel, en wees je bewust van je werkhouding. Zit rechtop, met de rug gestrekt, de schouders iets naar achteren, de borst vooruit en de nek niet te ver naar voren. Het met enige regelmaat doen van oefeningen voor de buik- en rugspieren helpt je om een natuurlijke en uitgebalanceerde houding van je lichaam te vinden.

9. Gebruik je fantasie

Ook de menselijke geest kan hoofdpijn verminderen door je te helpen bij het ontspannen van het lichaam. Dankzij oefeningen creŽer je een mentaal decor, waarin geen plaats is voor hoofdpijn. Vind hiertoe een rustig plekje, sluit je ogen, en gebruik je geestkracht om aan iets anders dan de pijn te denken. Bijvoorbeeld aan glooiende heuvels, of golven die aanspoelen op een strand. Zelfs het fantaseren over een landschap met rustgevende kleuren kan helpen. Probeer daar in je hoofd een soundtrack van bijpassende natuurgeluiden of ontspannende muziek onder te plaatsen. Neem er wel de tijd voor, want je hoofdpijn zal niet binnen dertig seconden weg zijn.

10. Eet minder chocolade

Door de erin aanwezige coffeÔne is chocolade voor veel mensen een belangrijke oorzaak van hoofdpijn. Eet het dus niet te vaak.

11. Pak er een potlood bij

Het klinkt misschien vreemd, maar ook het op een ontspannen manier tussen de tanden klemmen van een potlood kan je helpen bij het verzachten van hoofdpijn ontstaan door spanning. Door het potlood dwars tussen de tanden te plaatsen activeer je je lachspieren, waardoor de kaak zich ontspant. Tijdens momenten van stress zitten mensen zich vaak te verbijten. Dit veroorzaakt spanning in de spieren die van de kaak naar de slapen lopen, met hoofdpijn als gevolg.

12. Drink water

De meeste mensen drinken per dag veel te weinig water, en dat alleen is al voldoende om hoofdpijn te veroorzaken. Koffie, suikerhoudende fris- en energiedranken en natuurlijk alcohol bevorderen het uitdrogen van je lichaam (daarom gaat een kater doorgaans gepaard met hoofdpijn), en dienen dus te worden vermeden. Drink een groot glas water wanneer je de hoofdpijn voelt opkomen, en houd gedurende de dag water bij de hand. Uiteindelijk zal de pijn afnemen, terwijl je lichaam tegelijkertijd bovendien genoeg vocht tot zich krijgt. Het lijkt wellicht tť simpel, maar aan de andere kant maken wij mensen zaken ook graag ingewikkelder dan ze eigenlijk zijn.

Tot besluit

Je gebruikt je hoofd de hele dag door voor veel dingen. Een stekende of zeurende pijn onder je schedeldak kan het dan ook bijzonder moeilijk voor je maken om je werk goed te doen en naar behoren te functioneren. Hoewel pijnstillers die bij de drogisterij of de apotheek verkrijgbaar zijn dit ongemak tijdelijk kunnen opheffen, voorkomen ze niet dat je hoofdpijn na verloop van tijd weer in meer of mindere mate terugkeert. Probeer daarom eens een paar van de bovenstaande natuurlijke oplossingen uit, en de kans bestaat dat je jezelf in de toekomst veel hoofdbrekens (en hoofdpijn) bespaart.