info[]surfplaza.be
Gezond en fit
voor een betere lifestyle
Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > 5 tools om je calorie-inname bij te houden
5 tools om je calorie-inname bij te houden
vrijdag 29 nov 2013, 12:45 uur
calorieŽn tellen
Meten is weten. Bijhouden wat en hoeveel calorieŽn je eet kan je helpen bij het bereiken van je doelen – of dat nu afvallen is of het winnen van spiermassa. Nu kun je natuurlijk zelf aan het rekenen slaan, of je kunt gebruikmaken van ťťn van deze vijf handige tools om bij te houden wat je eet.

MyFitnessPal

MyFitnessPal (MFP) is beschikbaar als (gratis) app voor je iPhone of Android-smartphone en er is ook een 'gewone' webversie beschikbaar. Ook makkelijk: je kunt gemakkelijk inloggen met je Facebook-account. In de database van MFP bevinden zich meer dan ťťn miljoen producten, tot menu's van fastfoodrestaurants aan toe. Geef aan wat je gegeten hebt en hoeveel, en MFP voegt het toe aan je dieetdagboek en vertelt je hoeveel van je dagelijkse calorieŽnbudget je nog kunt spenderen. Maar MFP houdt niet alleen je calorieŽn voor je bij. Het gaat er per slot van rekening niet alleen om hoeveel je eet, maar ook om wat je eet. Daarom krijg je met MFP duidelijk zicht op je macronutriŽnten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en je micronutriŽnten (vitamines en mineralen). Tot slot bestaat er rond MFP een zeer levendige Facebook-community!



LoseIt!

LoseIt! mag dan wel niet zo 'sociaal' zijn, maar doet wat betreft functionaliteit niet onder voor MyFitnessPal. LoseIt is een combinatie van een calorieŽn- en activiteitentracker en beschikt naast een webversie over apps voor je iPhone of Android-smartphone. De app stelt je in staat met je smartphone streepjescodes te scannen en de voedingswaarden van wat je eet te uploaden. Zo hoef je alleen nog maar in te geven hoeveel je hebt gegeten en klaar is kees. Je kunt ook favorieten invoeren, zodat je de losse componenten van een gerecht niet telkens opnieuw hoeft in te voeren. LoseIt is compatibel met apps als Endomondo en Runkeeper, waarmee je kunt bijhouden hoeveel calorieŽn je verbrandt met activiteiten als hardlopen. LoseIt! is gratis. Er is ook een betaalde premiumversie met extra features.



SparkPeople

SparkPeople is in feite geen website, maar een netwerk van websites die gericht zijn op een gezonder leven. Het hart van dit netwerk wordt wel degelijk gevormd door een calorieŽn- en activiteitentracker. Voer simpelweg in wat jij hebt gegeten en SparkPeople splitst dit uit in koolhydraten, eiwitten en vetten en vertelt je of je je dagelijkse dosis vitaminen en mineralen hebt binnengekregen. SparkPeople houdt ook bij hoeveel calorieŽn je hebt verbrand en past hier je dagelijkse caloriebehoefte op aan. Net als MyFitnessPal en LoseIt! is SparkPeople beschikbaar in een webvariant en als mobiele app. SparkPeople beschikt net als LoseIt over een handige streepjescodescanner en is in wezen gratis. Er zijn echter ook betaalde diensten waarvan je gebruik kunt maken.



CRON-O-Meter

Als je van eenvoud houdt, houd je waarschijnlijk van CRON-O-Meter. Deze calorietrackingtool beschikt over min of meer dezelfde functies als voornoemde tools, minus de sociale opsmuk. CRON-O-Meter stelt je in staat precies bij te houden of je wel voldoende eiwitten, vitamines en mineralen binnenkrijgt en geeft je een compleet beeld van je voedingspatroon. Op enig moment van de dag kun je precies zien hoe ver je nog van het halen van je dagdoelen bent verwijderd. Buiten je calorie-inname kun je ook je activiteiten bijhouden. En natuurlijk zijn er ook mobiele apps (iOS, Android) verkrijgbaar om onderweg bij te houden wat je eet. Tot slot beschikt CRON-O-Meter ook over enkele handige analytische tools, om bijvoorbeeld je calorie-inname aan je gewichtsverloop te spiegelen.



FatSecret

FatSecret helpt je net zo als de eerder genoemde tools met het bijhouden van je calorie-inname en je activiteiten. Aan de voedingsmiddelendatabase kun je aangepaste producten en eigen maaltijden toevoegen, net als maaltijden van de welbekende fastfoodrestaurants. Je calorie-inname kun je afzetten tegenover je dagelijkse caloriedoelen. Behalve een voedings- en beweegdagboek kun je ook een persoonlijk dagboek bijhouden en zo je eetpatroon vergelijken met je gemoedstoestand. Zo kun je er bijvoorbeeld achterkomen of jij troost zoekt in eten en de reden van je overgewicht een psychische is.



Bijhouden wat je eet en calorieŽn tellen is een goede manier om te kijken of je gezond eet en of je niet te veel (of te weinig) eet. Deze tools maken dat een stuk gemakkelijker en kunnen op die manier hun steentje bijdragen aan jouw gezondheid.