logo info[]surfplaza.be
   startpagina   |   webgids   |   nieuws   |   magazine   |   gezond en fit  |   online games   |   shopping
Gezond en fit voor een betere lifestyle
 Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > hoe gespierder je bent, hoe ouder je wordt?
Hoe gespierder je bent, hoe ouder je wordt?
vrijdag 23 mei 2014, 14:39 uur
kind
Gespierde/sterke personen worden ouder. Dat is in het kort de conclusie die je mag trekken uit twee verschillende onderzoeken. Het Zweedse Karolinska Instituut concludeert dat hoe sterker je als jongen bent in je tienerjaren, hoe ouder je wordt. Uit een ander, Amerikaans onderzoek blijkt dat des te meer spieren je als man of vrouw hebt op latere leeftijd, des te kleiner je kans om vroegtijdig te overlijden is.

Zweeds onderzoek

De Zweden deden hun onderzoek onder meer onder n miljoen dienstplichtige jongens in de leeftijd van 16-19 jaar. Hun spierkracht, BMI en bloeddruk werden tot driemaal toe gemeten. In de 24 jaar na het onderzoek overleden ruim 26.000 van de deelnemers vroegtijdig. Twee derde door een ongeluk, zelfdoding, kanker, hartaandoening of beroerte, een derde door een overige oorzaak.

Waar kwamen de Zweden achter? De deelnemers met een bovengemiddelde spierkracht in hun tienerjaren hadden 20-35% minder kans later te overlijden aan hart- en vaatziekten of overige oorzaak en 20-30% minder kans op zelfdoding. Het risico op psychische aandoeningen bleek maar liefst 65% lager te zijn.

De tieners met relatief zwakke spieren liepen juist een groter risico vroegtijdig te overlijden. Spierkracht is in wezen net als een hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, overgewicht en roken een risicofactor in de kans op het krijgen van een hart- of vaatziekte.

De Zweden benadrukken dat er weliswaar een verband is tussen spierkracht en ouderdom, maar dat dit niet per se een oorzakelijk verband is. Ze vermoeden een verband tussen je spierkracht en algehele fitheid en gezondheid.

Amerikaans onderzoek

De Amerikanen onderzochten in tegenstelling tot de Zweden juist de invloed van gespierdheid op latere leeftijd op je levensverwachting. Hun conclusie was soortgelijk: hoe gespierder je bent, hoe ouder je wordt.

Voor het onderzoek werden de gegevens van meer dan 3600 oudere deelnemers aan een nationaal onderzoek naar gezondheid en voeding geanalyseerd. Van de deelnemers werd onder andere de spiermassa-index bepaald, dat wil zeggen de spiermassa in verhouding tot de lichaamslengte.

De gegevens stamden uit de periode 1988-1994. In 2004 werd een vervolgonderzoek gehouden, waarbij gezocht werd naar een verband tussen spiermassa en overlijdenskans. Wat bleek? Van het aantal ouderen met relatief veel spiermassa waren er procentueel gezien beduidend minder gestorven dan van de ouderen met relatief weinig spiermassa. Met andere woorden, hoe meer spiermassa je hebt als oudere, des te kleiner is je kans te overlijden.

Ook dit onderzoek brengt alleen een verband aan het licht, zonder dat dit per se een causaal verband is.

Tot slot

Uit beide onderzoeken kun je concluderen dat er een verband is tussen spierkracht/-massa en overlijdenskans, ook al is dat niet noodzakelijkerwijs oorzakelijk. Je mag kortom niet concluderen dan krachttraining er automatisch voor zorgt dat je ouder wordt, maar het speelt onmiskenbaar een rol in je algehele fit- en gezondheid. Ons advies: doe aan krachttraining, k op hogere leeftijd.
  Gerelateerde webgidsen
fitness ziekten buikspieroefeningen
  Gerelateerde artikels
10 ongewone manieren om langer te leven

Dit is Sam, de 70-jarige bodybuilder

6 leefregels voor een langer leven
Copyright Startpagina Surfplaza.be, 2001-2014 Privacy policy & contact