logo info[]surfplaza.be
   startpagina   |   webgids   |   nieuws   |   magazine   |   gezond en fit   |   online games   |   shopping
Gezond en fit voor een betere lifestyle
 Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > wat gebeurt er als je stopt met roken?
Wat gebeurt er als je stopt met roken?
donderdag 7 nov 2013, 13:39 uur
sigaret
Roken is slecht voor je. Dat wist je vast al. Maar wist je ook dat de gezondheidsvoordelen van stoppen al binnen 20 minuten optreden? Dat is korter dan de gemiddelde tijd die tussen twee sigaretten inzit. Het grapje dat je een x-aantal keer per dag stopt met roken (en even vaak weer begint) klopt dus in feite. Stoppen is dus zo simpel als niet (weer) beginnen!

De eerste uren...

Ok. Je hebt net een sigaret uitgedrukt. Misschien wel je laatste. Roken verhoogt je hartslag en versnelt je stofwisseling. Na een twintigtal minuten beginnen je hartslag en bloeddruk te dalen naar een normaal niveau. Last van koude handen of voeten? Grote kans dat deze nu 'ontdooien'. Proficiat met je eerste mijlpaal!

Het duurt nog ruim anderhalf uur voordat je hartslag en bloeddruk een normaal niveau hebben bereikt. Twee uur na je laatste sigaret verbetert je bloedcirculatie al. Helaas steken na deze tijd ook meestal de eerste ontwenningsverschijnselen, zoals nervositeit, spanning en frustratie de kop op.

Na een halve tot n dag

Na een half etmaal neemt het zuurstofgehalte in je bloed toe, dat door het giftige koolmonoxide in je sigaret lange tijd verlaagd was. Je kent koolmonoxide vast wel als de 'vijand' van zuurstof. Door zich aan rode bloedcellen te binden, belet koolmonoxide de zuurstofopname. Na 24 uur is het risico van een hartaanval, waarop rokers maar liefst vijf keer meer kans hebben dan niet-rokers, al flink gedaald en die trend zet zich met de dag voort!

Na enkele dagen

Al na drie dagen is de nicotine volledig uit je lichaam (maar nog niet uit je hoofd) verdwenen! En dag eerder trouwens zijn je smaak- en reukzin al drastisch verbeterd. Het is goed mogelijk dat je op dit moment met fysieke ontwenningsverschijnselen als hoofdpijn en duizeligheid te maken krijgt, bovenop het mentale aspect van stoppen. Houd vol! Vanaf nu wordt je trek in een sigaret steeds minder. Beloofd!

Na enkele weken

Je hart- en longfunctie zullen na twee tot drie weken stoppen flink verbeterd zijn. Je krijgt beter lucht en hebt een betere conditie. Je rokershoestje is minder. Dit is ht moment om te beginnen met sporten, als je dat nog niet deed. Hiermee verbeter je je hart- en longfunctie verder.

Enkele maanden tot een jaar

Je longfunctie mag dan wel verbeterd zijn, het jarenlange roken heeft je longen flinke schade berokkend. Je lichaam heeft maanden tot wel een jaar nodig – afhankelijk van hoe lang en zwaar je hebt gerookt – om deze schade te herstellen. In tegenstelling tot wat lange tijd beweerd werd, kunnen je trilhaartjes, die je letterlijk 'opgerookt' hebt, zich wel degelijk herstellen. Hiermee gaat je longfunctie vooruit en vermindert je vatbaarheid voor infecties. Als het goed is, heb je na enkele maanden totaal geen last meer van ontwenningsverschijnselen.

Na n jaar

Je kans op het krijgen van een hartaanval is gehalveerd! En jaar is een belangrijke psychologische grens. Je laat de afkickfase nu definitief achter je en bent een ex-roker, of nog positiever geformuleerd, een niet-roker. Proficiat! Misschien wil je jezelf belonen met iets dat je je n jaar geleden in het vooruitzicht hebt gesteld. Kaartjes voor die voetbalwedstrijd, een weekendje weg, ...

Langetermijneffecten

Na zo'n vijftien jaar is je kans op een hartaanval en beroerte bijna even groot als die van een niet-roker! Je risico op het krijgen van longkanker is nagenoeg gehalveerd! Ook je risico op het krijgen van andere kankers is gereduceerd. Houd vol en je risico op wordt nog verder teruggedrongen, al duurt het dertig, veertig jaar voordat je risico nagenoeg gelijk is aan dat van een niet-roker.

Het is dus nooit te laat om te stoppen met roken. Al is je risico op longkanker waarschijnlijk de rest van je leven verhoogd, het risico op talloze cardiovasculaire aandoeningen is na tien jaar gehalveerd. Bovendien gaan je conditie en algehele gezondheid er al na enkele dagen tot weken op vooruit. Ook leuk: je houdt geld over voor andere dingen!
  Gerelateerde webgidsen
beauty ziekten alcohol
  Gerelateerde artikels
Wat roken met je lichaam doet (visualisatie)

Een maand zonder alcohol

10 tips voor gezonde, witte tanden

10 ongewone manieren om langer te leven
  Linktip
Esigaretervaring
De e-sigaret als 'gezond' alternatief? Als manier om 'af te bouwen' wellicht? Deze website informeert je over deze vorm van roken en verzamelt ervaringen van gebruikers.
http://www.esigaretervaring.nl
Copyright Startpagina Surfplaza.be, 2001-2015 Privacy policy & contact