Magazine

Alweer een Spotify-alternatief: Rdio

Update: deze dienst is overgenomen door Pandora, dat in ons land niet beschikbaar is.

 

Streaming music is booming. Marktleider Spotify telt intussen 20 miljoen gebruikers, van wie 5 miljoen betalend. Nieuwe spelers blijven zich ondertussen aandienen. Terwijl eerder dit jaar al Music Unlimited van Sony, Xbox Music van Microsoft en JUKE van Media Markt de deuren in België openden, is daar onlangs Rdio bijgekomen. De dienst werd in 2010 opgericht door Janus Friis, eerder mede-grondlegger van KaZaA en Skype. Of Rdio net zo’n succesnummer wordt en daarmee een serieuze concurrent voor Spotify en co…?

 

Rdio zag het levenslicht in augustus 2010 en is dus al ruim twee jaar beschikbaar in landen als de VS en Canada. Op 6 december betrad de dienst ook de Belgische en Nederlandse markt. Een markt waarin streaming music-diensten het voorbije jaar als paddenstoelen uit de grond schoten. Maar oprichter Friis bewees met de muziek-downloadienst KaZaA en het communicatieprogramma Skype al een neusje voor de markt te hebben. In eigen land, Amerika, heeft Rdio al een behoorlijk grote klantenkring opgebouwd, niet in de laatste plaats dankzij een uitgebreide lijst mobiele apps. De moeite waard, dunkte ons, om Rdio eens uit te proberen. Hieronder onze bevindingen.

 

Catalogus

 

Met een aanbod van meer dan 18 miljoen tracks kom een doorsnee muziekliefhebber weinig tekort op Rdio. Je zal misschien wél merken dat het aanbod van Belgische en Nederlandse artiesten (nog) wat kleiner is dan bijvoorbeeld Spotify. Net als op Spotify géén Beatles op Rdio, maar wél Pink Floyd.

 

Geluidskwaliteit

 

Rdio doet wat geheimzinnig over de audiokwaliteit van de muzieknummers. Naar verluidt gaat het om 192 kbps-mp3-kwaliteit, wat toch een stukje minder is dan de 320 kbps-ogg-bestanden die Spotify aan betalende klanten biedt. ’t Is echter de vraag of dit kwaliteitsverschil voor een modale gebruiker hoorbaar is.

 

Interface

 

Rdio werkt in je browser. Je hoeft dus geen programma te downloaden, zoals dat bij Spotify – vooralsnog – wél het geval is. Wat ons opvalt is de mooie, strakke en overzichtelijke interface van Rdio. Oogt en werkt toch wel prettiger dan Spotify. Je begint in de sectie Heavy Rotation, met de populairste platen. Daar zit een algoritme achter: platen in Heavy Rotation worden steeds toepasselijker op jou, al naar gelang de muziek die jij opsnort.

 

 

Abonnementen

 

Gedurende één week kan je Rdio gratis uitproberen. Daarna is de gratis koek op en moet je een betaald abonnement nemen. Da’s dan weer het grootste nadeel ten opzichte van Spotify, dat 6 maanden onbeperkt luistergenot biedt (afgezien van de reclames dan) en vervolgens nog 10 gratis luisteruren per maand. Als je Rdio gratis wilt uitproberen, moet je je registreren. Je hebt daar geen Facebook-account voor nodig en je hoeft niet op voorhand al creditcardgegevens te verstrekken.

 

De groei van het aantal muziekdiensten heeft nog geen prijzenslag opgeleverd. De abonnementsformules van Rdio zijn dan ook als die van zowat alle streamdiensten. Voor 4,99 euro per maand krijg je onbeperkte muziek in de browser en voor 9,99 euro per maand komt daar streamen naar mobiele toestellen bij (iOS, Android, Windows Phone en BlackBerry), waarbij muziektracks ook tijdelijk opgeslagen worden voor offline gebruik. Betalen kan alleen met creditcard.

 

Conclusie

 

Rdio een weekje gratis uitproberen? Zeker doen! Je hoeft je alleen maar even te registreren en niets te downloaden. Vooral de mooie, intuïtieve interface van Rdio is een pluspunt. Maar eerlijk gezegd vooralsnog ook het enige noemenswaardige pluspunt ten opzichte van Spotify. Overweeg je een premium abo, dan heeft Spotify toch nét wat meer te bieden, al was het maar in een (nog) grotere catalogus en (nog) betere geluidskwaliteit. Maar wie weet verrast Rdio ons in de toekomst nog met interessante extra’s. Of volgt er straks toch nog een prijzenslag in streaming-muziekland…

Laatste reacties