Magazine

België hinkt achterop met online winkelen

In België wordt veel minder vaak online gekocht dan in onze buurlanden. Dat blijkt uit een enquête van het Europese statistiekbureau Eurostat, geciteerd door Belga. Van de Belgische internetgebruikers zegt 55 procent in de twaalf maanden voor de bevraging iets online gekocht te hebben. Het gemiddelde in de Europese Unie ligt op 59 procent. Het gaat om cijfers van 2012.

 

Kooplustig Europa

 

De meest kooplustige Europese landen blijken het Verenigd Koninkrijk (82 procent), Denemarken en Zweden (beide 79 procent), Duitsland (77 procent) en Luxemburg (73 procent). Ook onze buren Nederland en Frankrijk doen het niet slecht: in beide landen koopt 69 procent van de internauten hun waren via de digitale snelweg. Online shopping is het minst geliefd in Bulgarije (17 procent) en Roemenië (11 procent).

 

Risico-averse Belgen

 

Terug naar België. Met 55 procent doen we het minder dan het Europees gemiddelde en dat is opvallend. Maar volgens retailspecialist Gino Van Ossel, professor aan Vlerick Business School, hinkt België al jaren achterop. "De meest structurele verklaring is dat Belgen relatief risico-avers zijn. Ze pikken minder snel dingen op die risicovol kunnen lijken", zegt hij. Dat fenomeen zie je ook in sommige Zuid-Europese landen, zoals Italië (29 procent). Daarnaast is het aanbod webwinkels in België beperkter. Grote internationale spelers als H&M laten ons landje nogal eens links liggen als ze een internationale webshop openen. Tel daarbij op dat we juist een grote dichtheid hebben van fysieke winkels.

 

Wat we kopen

 

Volgens de Eurostat-enquête kochten Belgische internetgebruikers in de eerste plaats (28 procent) reizen en vakantieverblijven via het wereldwijde web. Twintig procent zegt kledij of sportartikelen gekocht te hebben, 15 procent kocht boeken, magazines of studiemateriaal en 5 procent bestelde voedingswaren.

 

Inhaalslag en kortingscodes

 

Ondanks dat we wat achterop lopen in elektronisch shoppen is België wel bezig aan een inhaalbeweging. De groeicijfers ten aanzien van e-commerce liggen veelal hoger dan die in onze buurlanden. Als je de totale omzet van online aankopen in 2012 vergelijkt met 2005, dan komt daar een groei uit van maar liefst 875 procent. Dat laatste becijferde kortingscodesite Flipit onlangs. Zij verzamelden nog meer interessante feiten en cijfers over de e-commerce in ons land en vervatte die in onderstaande infographic. Daarin vind je ook informatie over de steeds populairder wordende websites met kortingscodes. Die codes kan je dan tijdens de aankoop invullen op de website van de betreffende webshop. Mode (33 procent), elektronica (19 procent), recreatie en vrije tijd (11 procent), en boeken en dvd's (9 procent) behoren volgens het onderzoek tot de populairste kortingscodes in België.

 



Laatste reacties