Magazine

Best of YouTube: viral ads

In onze onvolprezen reeks Best of YouTube gaan we uiteraard niet voorbij aan virale video's. Al bestonden die feitelijk al lange tijd vóór YouTube. Wij herinneren ons nog goed hoe dit heethoofd in de begindagen van het internet 'viraal' ging. Toen nog piepend en krakend via e-mail. Tegenwoordig hebben we YouTube om video's te stallen, en Facebook en consorten om dingen te delen, waardoor de virale video intussen een alledaags fenomeen is. Voor marketeers is ze bovendien een beproefd instrument geworden om tegen lage kosten immense massa's te bereiken. Het recept klinkt simpel: creëer een filmpje dat velen leuk of bijzonder genoeg vinden om te delen, waardoor het zich als een virus over het net zal verspreiden. En tegelijkertijd prijs je, al dan niet impliciet, je product of dienst aan. De praktijk is echter minder eenvoudig, want het komt aan op een simpel, maar briljant idee, goeie timing én een flinke dosis geluk. Hieronder de 10 beste virale video-campagnes so far. Naar onze bescheiden mening toch.

 

DC Shoes: Ken Block's Gymkhana

 

DC Shoes waren tot voor kort enkel populair onder beoefenaars van extreme sporten, zoals snowboarden en skateboarden. Inmiddels hebben de schoenen een breder publiek bereikt en behoren ze tot het alledaagse straatbeeld. In de viral video voor Gymkhana van DC Shoes draaft Ken Block op, rallyrijder én medeoprichter van het schoenmerk. In een Ford Fiesta-rallyauto haalt hij de meest bizarre stunts uit. De viral video duurt ruim 8 minuten, waarvan 5 minuten puur rallyspektakel. O ja, en er komt een man in een gorillapak in voor.

 

 

Dove: Evolution

 

De viral video van Dove begint met een alledaagse vrouw die wordt veranderd in een coverwaardig fotomodel. Eerst krijgt ze een make-over, daarna ondergaat ze in Photoshop haar finale transformatie. De foto van de vrouw op het billboard lijkt in niets meer op de vrouw aan het begin van de video. Dove bindt de strijd aan tegen dit onmogelijk ideaalbeeld met zijn campagne voor échte schoonheid.

 

 

Old Spice

 

Old Spice. De naam zegt het al: een geurtje voor oude mannen. Wat doe je dan als merk wanneer je van dat oubollige imago af wilt? Dan neem je een aantrekkelijke man met een getinte huid en even donker stemgeluid. Isaiah Mustafa is het nieuwe, aantrekkelijke gezicht van Old Spice. 38 jaar jong en een voormalig American Football-speler, die naar het schijnt vrouwen tot een hoogtepunt kan brengen. De video's, niet verstoken van een flinke dosis humor, behoren tot de meest gedeelde video's op het internet. Het concept is inmiddels al succesvol geïmiteerd en geparodieerd, wat spreekt voor het succes van de campagne. Nu linkt niemand meer Old Spice aan een oude man, maar aan een aantrekkelijke man van middelbare leeftijd.

 

 

Volkswagen: The Force

 

De reclame draait om een als Darth Vader (het personage uit Star Wars) verkleed jongetje dat The Force probeert aan te wenden. De hometrainer, hond, wasmachine, een pop en door mama gesmeerde boterham blijken stuk voor stuk ongevoelig voor de vermeende krachten van het jochie. De wanhopige spruit probeert nog één keer zijn krachten uit op de Volkswagen Passat, die pa net voor de deur heeft geparkeerd. Het werkt, tot de verbazing van het jochie zelf. De lichten knipperen. Met een beetje hulp van pa, die de deuren ontgrendelt. Kijk: dat is nog eens een gezinsauto! Goed voor een plek in de top-10 van best bekeken YouTube-filmpjes van 2011

 

 

T-Mobile: koninklijk huwelijk

 

Adverteerders liften maar al te graag mee op de publiciteit die grote gebeurtenissen krijgen. En was er in 2011 een gebeurtenis die meer publiciteit genereerde dan het koninklijk huwelijk? Deze viral video van T-Mobile begint met een shot langs het gangpand in wat Westminster Abbey moet voorstellen. Plots komen de koninklijke gasten stuk voor stuk dansend op de klanken van het nummer House of Love binnen. Nou ja, zo lijkt het toch. Hoogtepunt van de video is de entree van de bruidegom, Prins William, die een bokkensprong maakt over zijn jongere broer, Prins Harry. Tot slot maakt bruid Kate haar entree, terwijl de tekst One's Life is for Sharing in beeld komt. Het idee van de video is een koninklijke familie die zich losmaakt van zijn duffe imago.

 

 

Blendtec: Will it Blend?

 

In de Will it Blend?-video's gooit oprichter Tom Dickson van Blendtec de meest onmogelijke objecten in een blender: van knikkers, golfballen en pennen tot de iPhone en iPad. En dat gaat met behoorlijk wat geweld gepaard. Kortom: alle ingrediënten voor vermakelijke video's, die zich dan ook als een waar virus over het internet verspreidden. Natuurlijk is het niet de vraag óf het item blendt, maar of de blender het overleeft. Deze campagne is een beetje het slachtoffer van zijn eigen succes geworden; de campagne overschaduwt het product. Gevraagd naar voor welk product reclame wordt gemaakt, weten de meeste mensen niet eens dat het om reclame gaat.

 

 

Evian: Roller Babies

 

Stop katten of baby's in een video en je hebt een instant hit. Mineraalwaterproducent Evian koos voor baby's op rolschaatsen. De baby's breakdancen en halen allerhande stunts uit op hun rolschaatsen. Rapper's Delight van Sugarhill Gang doet de rest. Het idee? Evian houdt je jong.

 

 

Studio Brussel: Eternal Moonwalk

 

Jawel, ook Studio Brussel ging viraal de wereld over. Met hun Eternal Moonwalk, een eerbetoon aan wijlen Michael Jackson, haalden ze zelfs het nieuws op CNN en wonnen ze een Gouden reclameleeuw in Cannes. In totaal gaven zo'n 7.000 mensen gehoor aan de oproep een filmpje in te sturen met een Moonwalk, MJ's signatuurdansje. Circa de helft heeft daadwerkelijk het filmpje gehaald en dat leidde weliswaar niet tot een eeuwige Moonwalk, maar wel eentje van 230 meter lang.

 

 

Tipp-ex: Bear Hunter

 

Na 30 seconden in deze viral video van Tipp-ex sta je voor de keuze: schiet de jager de beer dood of niet? Jij mag het bepalen! Wij hebben mededogen en besluiten de beer te laten leven. Mooi, want ook de jager wil de beer niet doodschieten. Hij pakt een Tipp-ex Pocket Mouse en gebruikt de correctieroller om het woord 'shoots' uit de videotitel A hunter shoots a bear te wissen. Op de lege plek kun je als kijker nu typen wat hij wil en zo zelf de afloop van de video bepalen. We kunnen de twee laten dansen, de jager een huwelijksaanzoek laten doen … Laat je leiden door je eigen fantasie en laat de jager en de beer doen wat jij wil. Maar houd het netjes!

 

 

Honda: Ferris Bueller's Day Off

 

De inmiddels bijna 50-jarige Matthew Broderick kruipt nog éénmaal in de huid van Ferris Bueller en speelt de beroemde scène na uit Ferris Bueller's Day Off, waarin hij zich ziekmeldt voor school. Ditmaal meldt hij zich echter ziek bij zijn impresario. De rest van deze viral voor Honda CRV is een combinatie van oude elementen uit de film en nieuwe toevoegingen. Honda's boodschap? 'Durf te leven.'

 

 

Slotsom

 

Ongetwijfeld hebben mensen koopbeslissingen genomen op basis van deze advertenties. Wijzelf drinken nog geen Evian en dragen geen DC's, maar als we over een maand voor het schap in de supermarkt staan en moeten kiezen tussen Evian en een ander mineraalwater, kan het best zo zijn dat we al dan niet bewust voor Evian kiezen. En het doel van viral video's is ook niet om mensen tot koop aan te zetten, maar om merkbewustzijn te creëren en een product te 'branden'. En nu springen wij in onze Honda CRV om een flesje Old Spice te gaan kopen!



Voeg een nieuwe reactie toe. Je e-mailadres wordt niet getoond in de reacties.

Laatste reacties

Roline Appeldoorn reageerde op 65 veelgestelde vragen over Facebook, plus de antwoorden

 

Sammy reageerde op Fotocollage maken: de vijf beste tools

 

Susanne reageerde op De 10 beste woon- en interieurblogs