Magazine

De 25 meest waardevolle weblogs

dollarsJe brood verdienen met een weblog? Het kan nog steeds. Want ondanks dat we onze tijd tegenwoordig veel meer op Twitter en Facebook doorbrengen dan op blogs, kan je met een goed onderhouden, dagelijks up-to-date weblog nog steeds een groot lezerspubliek bereiken. En dus ook advertentie-inkomsten genereren. Dat geldt zeker en vast voor de 25 sites in het lijstje dat 247wallst.com deze week publiceerde. 247wallst.com, zelf ook een blog, becijferde wat de 25 meest waardevolle Amerikaanse weblogs zijn. Een lijst waarin de miljoenen je om de oren vliegen. Wij vonden het echter vooral de moeite omdat we enkele interessante, bij ons niet zo bekende weblogs tegenkwamen. Wellicht zit er ook iets van jouw gading tussen, al zul je wel een beetje 'tech minded' moeten zijn.

 

Hoe de lijst tot stand kwam

 

247wallst.com schatte de handelswaarde van de blogs op basis van de grootte van het publiek, de advertentie-inkomsten en eventuele bijverdiensten als georganiseerde congressen en conferenties. Ook houdt de lijst er rekening mee hoe groot het afbreukrisico is als de oprichter vertrekt. Want zelfs de grootste blogs worden vaak maar door een handjevol mensen volgeschreven. Er staan trouwens ook blognetwerken in de lijst. De geschatte waarde betreft dan het totaal van alle blogs in dat netwerk. Of de 25 miljoenenblogs ook daadwerkelijk voor de geschatte bedragen van eigenaar zouden kunnen verwisselen, is natuurlijk vers twee.

 

Alleen onafhankelijke blogs

 

In de lijst ontbreken enkele grote namen. The Huffington Post bijvoorbeeld. Reden hiervoor is dat die site intussen is overgenomen door de Amerikaanse online uitgever AOL, en daardoor niet meer onafhankelijk (zelfstandig) is. Om diezelfde reden ontbreken bijvoorbeeld ook technologieblog Techcrunch en gadgetblog Engadget. Beide werden al eerder door datzelfde AOL opgeslurpt.

 

De lijst

 

Et voilà, de lijst. Bij elk blog geven we de link, het onderwerp, de handelswaarde en een korte duiding.

 

25. 247wallst.com (financieel), ?

 

Oh. 247wallst.com zet zichzelf op de 25ste plek. Maar vooruit, wel met een vraagteken, en vanwege alle moeite bij het samenstellen van de lijst, is hen het plekje gegund.

 

24. Breaking Media (netwerk; o.a. recht en mode), $ 3,5 miljoen

 

Uitgever van vier vooraanstaande weblogs: Above the Law, AltTransport, Deal Breaker en Fashionista.

 

23. Destructoid (games), $ 3,7 miljoen

 

Amerika's grootste onafhankelijke blog over videogames; grote concurrent van AOL's Joystiq. 'Voor en door gamers', want de site wordt door een trouwe aanhang van gamefanaten levendig gehouden.

 

22. Breitbart (nieuws en opinie), $ 4 miljoen

 

De elektronische spreekbuis van conservatief journalist en relschopper Andrew Breitbart, o.a. bekend van de Washington Times. De hoofdsite is tevens een nieuwsaggregator.

 

21. Gothamist (netwerk; stadsblogs), $ 4,2 miljoen

 

Verzameling weblogs die elk nieuws, wetenswaardigheden en hotspots van een grote stad brengen. Zo is er Gothamist over New York, Sfist over San Fransisco en Londonist voor Londen.

 

20. BoingBoing (nieuws en curiosa), $ 7 miljoen

 

De wereld zit vol met mooie en bijzondere dingen, groot en klein. Groepsblog BoingBoing verzamelt, presenteert en beschrijft die, tot dagelijks genoegen van tienduizenden bezoekers uit de hele wereld. Het succes stoelt op een groep trouwe lezers die de site heel wat Facebook-likes bezorgt. Het bezoekersaantal van BoingBoing is niettemin dalende.

 

19. Newser (nieuws), $ 8 miljoen

 

Nieuwssite die de actualiteit van de dag vervat in korte, spitsvondige artikeltjes van meestal niet meer dan 150 woorden.

 

18. Mediaite (gossip/media) $ 12 miljoen

 

Nieuws en roddels uit de wereld van tv, internet en printmedia.

 

17. Pitchfork (muziek), $ 12,9 miljoen

 

Online sinds 1995 is Pitchfork uitgegroeid tot een authoriteit op het gebied van muzieknieuws, -kritiek en -interviews.

 

16. VentureBeat (tech/financieel), $ 13 miljoen

 

Technologie bezien door een zakelijke bril. VentureBeat brengt nieuws dat je ook op andere techblogs tegenkomt, maar dan vooral geënt op wat betekent voor investeerders, zaakvoerders en ontwikkelaars.

 

15. ReadWriteWeb (tech) $ 13,2 miljoen

 

Alles over internet, applicaties, en de technologie daarachter. Online sinds 2003.

 

14. Zero Hedge (financieel), $ 16 miljoen

 

Eigenzinnig weblog, gerund door een klein groepje mensen die dagelijks steeds onder dezelfde naam (Tyler Durden) berichten plaatsen over Wall Street en de rest van de financiële wereld. Dat gebeurt scherp en niet zelden spottend of beledigend – een formule die vele blogs heeft grootgemaakt.

 

13. The Blaze (opinie), # 24 miljoen

 

Het conservatieve antwoord op The Huffington Post, opgericht door Glenn Beck, voormalig nieuwsanker van de rechtse nieuwszender FOX.

 

12. Funny Or Die (humor), $ 27 miljoen

 

Weblog dat zelf geproduceerde comedyvideo's plaatst. Ze genieten daarbij medewerking van bekende acteurs onder wie Daniel Radcliffe, Lindsay Lohan en Jerry Seinfeld.

 

11. Perez Hilton (gossip), $ 29 miljoen

 

Perez Hilton, pseudoniem van Mario Armanda Lavandeira, Jr., is dé online roddelkoning. Zijn weblog PerezHilton.com is groot geworden door de manier waarop hij beroemdheden beschimpte en hun misstappen besprak. Hij werd er zélf een beroemdheid door. Sinds 2010 is Lavandeira echter van toon veranderd na deel te nemen aan een campagne tegen pesten en is zijn commentaar niet langer negatief en denigrerend. Ironisch genoeg gaat het met de bezoekcijfers sindsdien bergafwaarts…

 

10. GigaOM (tech), $ 32 miljoen

 

GigaOM begon als persoonlijk technologieweblog van de Amerikaan Om Malik. In de loop van de tijd bond hij gespecialiseerde bloggers aan zijn site, waardoor de site uitgroeide tot een authoriteit op het gebied van onder meer Web 2.0, startups, nieuwe technologieën, breedband, Apple en online games.

 

9. Mashable (tech/social media), $ 39 miljoen

 

Techblog opgericht in 2005 en geëvolueerd tot The Social Media Guide. Je leest er elke dag over Facebook, Twitter, Google+ en al die anderen, dikwijls vanuit een zakelijk oogpunt (webontwikkelaars en -marketeers).

 

8. Cheezburger (netwerk; humor), $ 41 miljoen

 

Netwerk van humorblogs, waarvan de meeste zijn gebaseerd op grappige foto's en filmpjes die gebruikers insturen. Het begon allemaal in 2007, met het I Can Has Cheezburger?, een weblog gewijd aan lolcats, oftewel kattenfoto's met grappige bijschriften. Inmiddels worden tal van humoristische onderwerpen gecoverd – van gebrekkig ouderschap tot hilarische look-a-likes. There, I Fixed It, een weblog over onconventioneel klussen, is wat ons wat betreft het hoogtepunt uit het aanbod.

 

7. Seeking Alpha (financieel), $ 45 miljoen

 

Het in 2004 opgerichte Seeking Alpha brengt dagelijks analyses van en commentaren op de aandelenmarkten. Die worden niet geschreven door journalisten, maar door bijna 400 bloggers uit de hele wereld, die veelal zelf actief zijn in de financiële wereld.

 

6. Business Insider (tech/financieel), $ 45 miljoen

 

Amerikaanse zakensite die door een eigenzinnige redactionele aanpak in no time is uitgegroeid tot een serieuze concurrent van gevestigde namen als TheStreet.com en CNBC. Business Insider weet zich in zijn berichtgeving te onderscheiden door korte artikelen die op een spitsvondige manier de essentie van het nieuws brengen. Vaak zit er een symbolische foto bij, die het onderwerp op een grappige manier visualiseert. Serieuze kost op een originele, luchtige manier gebracht: het blijkt een succesformule.

 

5. Macrumors (tech), $ 52 miljoen

 

Nieuws en geruchten over Apple en in het bijzonder de Mac. De site is vooral groot geworden door het levendige discussieforum waarop Apple-aanbidders dagelijks duizenden berichten achterlaten.

 

4. SB Nation (netwerk; sport), $ 56 miljoen

 

SB Nation is een grote sportnieuwssite die tevens een netwerk van meer dan 300 weblogs omvat. Elk blog is gespecialiseerd in een (tak van) sport. Van Amerikaanse origine, dus veel aandacht voor basketball, baseball en American football.

 

3. Popsugar (netwerk; vrouwen), $ 64 miljoen

 

Sugar Inc. is een netwerk van weblogs voor (jonge) vrouwen, met afzonderlijke websites over onderwerpen als mode, schoonheid, seks, gezondheid en beroemdheden. Investeerders hebben Sugar Inc. naar grote hoogte gebracht.

 

2. Drudge Report (links), $ 93 miljoen

 

Het enige linkblog in de lijst. De site, in 1997 opgericht door de Matt Drudge, doet niets meer en niets minder dan links plaatsen naar nieuwsberichten en -bronnen elders op het web, in een Spartaanse lay-out. Dit alles gebeurt vanuit een enigszins conservatief/rechts perspectief. De kosten van de site zijn laag, de bezoekersaantallen nog altijd torenhoog.

 

1. Gawker (netwerk), $ 318 miljoen

 

Gawker is de uitgever van een aantal zeer succesvolle weblogs, waaronder Lifehacker, gadgetblog Gizmodo en het vlaggenschip van het netwerk, Gawker.com. Gawker.com is een nieuwsblog dat ins & outs uit de Amerikaanse showbizz- en mediawereld brengt, steeds met een knipoog en dikwijls gelardeerd met grappige video's. Het in 2003 opgerichte Gawker Media beheerst de kneepjes van het online uitgeven tot in perfectie. De indrukwekkende bezoekcijfers en de toppositie in deze lijst onderstrepen dat.



Laatste reacties