Magazine

De wereldkaart aangepast naar internetgebruik en populairste websites

Hoe ziet de wereldkaart eruit als je die hertekent naar de grootte van de internetpopulatie per land? En welk plaatje krijg je als je per land de populairste website aanduidt? Onderzoekers van het Oxford Internet Institute wisten deze en andere visualisaties te realiseren in hun project Information Geographies. De kaarten tonen ons onder meer dat het web minder wereldwijd is dan we denken.

 

Groeilanden en ongelijkheid

 

De eerste kaart die we uitlichten bevat twee lagen van informatie: de absolute omvang van de online populatie per land (uitgedrukt in geografische omvang) en het percentage van de totale bevolking dat online toegang heeft (uitgedrukt in kleur – in België bedraagt dat 82 procent). Zo is Canada nogal klein, doordat het land relatief weinig inwoners heeft (ca. 34,5 miljoen). Niettemin kleurt het donkerrood, omdat meer dan 80 procent van de inwoners online toegang heeft. China daarentegen is met meer dan een half miljard online mensen van een enorme omvang. Het land is echter maar licht gekleurd, aangezien meer dan de helft van de bevolking geen internettoegang heeft. Licht gekleurde landen met grote populaties, zoals China, India en Indonesië, zijn de landen waar het internet het meest zal groeien de komende jaren.

 

Het portret van de wereld dat de kaart toont, gebaseerd op gegevens van de Wereldbank uit 2011, is er een van zeer ongelijke toegang tot het internet. De overgrote meerderheid van de wereldbevolking (ongeveer tweederde) moet het nog altijd zonder internetconnectie doen.

 

 

Google-hegemonie

 

Op de tweede kaart is de omvang van de landen wederom herschaald naar de grootte van de internetpopulaties. Nu echter is elk land voorzien van een kleurtje dat de meest bezochte website in het land aanduidt. Die gegevens komen dan weer van websiteranker Alexa en zijn van augustus 2013. Facebook is het populairst in Noord-Afrika, delen van het Midden-Oosten en de Pacifische kust van Zuid-Amerika. Elders – in 60 landen – is het Google wat de klok slaat. Het is de meest bezochte webbestemming in Noord-Amerika, Europa, en delen van Zuid-Azië. Maar ook in de 50 landen waar Facebook domineert is Google veelal prominent aanwezig: 36 van die landen noteren Google als de tweede meest bezochte site en in de resterende 14 landen gaat het zilver naar YouTube (eigendom van Google).

 

 

Age of Internet Empires

 

Als aardigheidje creëerden de Oxford-onderzoekers ook nog een heuse Age of Internet Empires-kaart. Die toont ons hoe Google en Facebook in feite net zo overheersend zijn als het Ottomaanse Rijk en het Romeinse Rijk in hun glorietijd. Maar dan wel iets mondialer uitgespreid – met dank aan de digitale snelweg.

 

 

Kaartenmania

 

Nog veel meer boeiende wereldkaarten, over de meest uiteenlopende onderwerpen, vind je onder de volgende links:

 

Washington Post: 40 maps that explain the world;

TwistedSifter: 40 Maps That Will Help You Make Sense of the World;

Worldmapper: The world as you've never seen it before.



Laatste reacties