Magazine

De wonderschone kerstcommercial van John Lewis

Het is pas medio november, maar we laten je toch al een beetje in kerstsferen geraken. Want dankzij John Lewis gaat dat zeker lukken. Dit Britse warenhuis staat bekend om zijn sfeervolle kerstcommercials, die inmiddels een traditie zijn waarnaar menig Britse consument jaarlijks reikhalzend uitkijkt. Ook dit jaar heeft het bedrijf iets fraais in elkaar geknutseld. Bijna letterlijk 'geknutseld', want het betreft een animatiefilm waar geen computer aan te pas is gekomen. Laat je betoveren door een sterk staaltje ambachtelijke stopmotion. Een sterk staaltje marketing ook.

 

The Bear and the Hare, zoals het reclamefilmpje gedoopt werd, beleeft morgen haar tv-première tijdens 'X-Factor' op de commerciële zender ITV. Maar intussen heeft de spot al zijn virale weg op internet gevonden. Niet in de laatste plaats vanwege de – in deze tijden – bijzondere manier waarop die gemaakt werd. De schattige diertjes in de film lijken computergeanimeerd. Ze zijn echter met de hand gemaakt en door middel van stopmotion uiteindelijk veranderd in bewegend beeld. Het bewijs vind je onderaan op deze pagina in de 'making of'-video. Een knap werkje, dat niet alleen tijd, maar ook centen kostte, 7 miljoen pond namelijk. Wat echter niet opweegt tegen de verkoopstijgingen die John Lewis met dit soort marketingtechnische fratsen realiseert.

 

Het verhaal van de commercial is dat van een beer die uit zijn winterslaap wordt gewekt door een haas die hem wil laten kennismaken met de vreugde van het kerstfeest. Lily Allens versie van Somewhere Only We Know completeert het knusse geheel, waaraan de BBC zelfs een analyse wijdde. Enfin, kijk zelf maar:

 

 

 

Bekijk ook de commercials van 2012 en 2011 nog eens. Merry Christmas ;-)



Laatste reacties