Magazine

Kijk uit met gratis proefproducten: 6.000 Belgen opgelicht

Je kent ze wel: advertenties op websites of in e-mails voor proefpakketten van allerlei producten. Gratis of tegen een spotprijs. Maar wie erop ingaat, laat zich zonder het te beseffen een duur abonnement aansmeren. Vorig jaar werden 6.000 Belgen op deze manier opgelicht, voor een gezamenlijk bedrag van 2,4 miljoen euro, zo meldt VTM Nieuws. Ze dachten dat ze gratis staaltjes antirimpelcrème hadden besteld, maar namen eigenlijk een abonnement van bijna 100 euro per maand. Goed opletten dus, als je dit soort advertenties tegenkomt. En toch maar even de kleine lettertjes lezen.

 

Het aanbieden van (gratis) proefpakketjes is meestal bedoeld om je over te halen tot de aanschaf van een abonnement. In veel gevallen maken bedrijven hierbij gebruik van de zogenoemde 'negatieve optie'. Er zit een brief bij de proefzending die stelt dat je het bedrijf op de hoogte moet stellen als je géén vervolgzending wilt ontvangen. De omgekeerde wereld dus. In de VTM-reportage zien we hoe het Europees Centrum voor de Consument de proef op de som nam: het bestelde een starterspakketje e-sigaretten ter waarde van 20 euro bij het Letse Lyko Smoke. Maar een maand nadat dit pakket toegekomen was, kwam er een tweede pakket ter waarde van 57 euro. 6.000 Belgen raakten vorig jaar soortgelijke wijze gedupeerd door de bestelling van staaltjes antirimpelcrème bij een Deense firma.

 

Gelukkig sta je als consument niet machteloos in een dergelijke situatie. Als je vermoedt dat men je ongewild met een abonnement heeft opgezadeld, stuur dan binnen de zeven dagen een aangetekende brief naar de betreffende firma, waarin je aangeeft af te willen zien van het abonnement. Heb je ook dat nagelaten? Ook dan nog geen reden tot paniek. Bedrijven komen überhaupt niet zomaar weg met dit soort praktijken. Enkel akkoord gaan met algemene voorwaarden waarin staat dat er vervolgzendingen komen, is niet voldoende 'bewijs' dat je hebt ingestemd met die zendingen. Vervolgzendingen moeten nadrukkelijk, in grote letters dus, bij het aanbod vermeld worden. Anders is er doorgaans geen sprake van een geldige verbintenis. Zeker als je betaalt met een kredietkaart krijg je in de meeste gevallen dan ook je geld terug. Dat gold ook voor de gedupeerden van de malafide Deense firma. De Deense autoriteiten hebben er intussen voor gezorgd dat het product niet meer wordt verkocht.

 

Wees desondanks alert als je geïnteresseerd bent in dit soort advertenties. Lees steeds het aanbod en de voorwaarden goed door. En zie bij enige twijfel best af van je bestelling.

 



Laatste reacties