Magazine

Napster nu ook in België terug als muziekstreamingsdienst

De naam Napster zal bij internauten van het eerste uur ongetwijfeld nostalgische gevoelens opwekken. Eind jaren '90 werden via het programma massaal mp3'tjes uitgewisseld. Een schok voor artiesten, platenlabels en platenboeren, die met lede ogen moesten aanzien hoe de consument gratis – en illegaal – in zijn muziekbehoeften kon voorzien. Het Napster-liedje duurde echter niet lang. Na vele rechtszaken vanuit de muziekindustrie, onder meer door de band Metallica, viel in 2001 het doek voor de downloaddienst, althans in haar oorspronkelijke vorm. Nadien probeerde Napster het via de legale weg met betalende accounts, maar dat werd geen groot succes. In 2011 kwam het bedrijf in handen van het Amerikaanse Rhapsody. Dat besloot Napster opnieuw leven in te blazen, namelijk als legale muziekstreamingdienst à la Spotify. In Duitsland en de Verenigde Staten was de dienst al een tijdje beschikbaar. Sinds vandaag is ze ook elders in Europa uitgerold, inclusief de Benelux. Schuilt er in het nieuwe Napster een waardig alternatief voor Spotify en co?

 

Het nieuwe Napster

 

Napster is dus terug van eigenlijk nooit helemaal weggeweest, als nieuwe telg in de familie van legale muziekstreamingdiensten. Dankzij het succes van Spotify zagen de afgelopen jaren heel wat van dat soort diensten het levenslicht. Denk maar aan Deezer, Simfy, Rdio en Music Unlimited – diensten die intussen alle op de Belgische markt actief zijn.

 

Wat Napster te bieden heeft? We zetten het op een rijtje:

 

– toegang tot een databank van circa 20 miljoen nummers;
– die kan je, tegen betaling van 9,95 euro per maand, onbeperkt beluisteren;
– via napster.com vanop elke pc (geen software nodig) en op iPhone, iPad, iPod Touch, en Android-smartphones en -tablets;
– zowel online als offline gebruik;
– betaling kan per creditcard en via PayPal.

 

Napster biedt geen gratis variant à la Spotify en Deezer. Wel kan je de dienst, ter kennismaking, 30 dagen gratis gebruiken.

 


 

Toegevoegde waarde?

 

Rhapsody lijkt rijkelijk laat met de herlancering van de oudgediende. Volgens het bedrijf heeft de expansie zo lang geduurd omdat het Napster heeft aangepast aan de afzonderlijke regio's, waardoor je in elk land andere muzieksuggesties krijgt. Behalve de nostalgische naam en wellicht die muzieksuggesties zien we in Napster vooralsnog echter weinig toegevoegde waarde ten opzichte van Spotify, Deezer, Simfy enzovoort. Maar proberen kan natuurlijk altijd. Via napster.com kan je onder 'Browse' de muziekcollectie doorzoeken (inclusief previews van 30 seconden) en zo een idee krijgen of deze misschien meer voor jou te bieden heeft dan de reeds bestaande streamservices. Daarnaast is er dus die free trial van een maand.

 

Of Napster 2013 net zo populair zal worden als die in de woelige peer-to-peer-periode valt hoe dan ook te betwijfelen.

Laatste reacties