Magazine

Gratis volledige programma’s bekijken op het nieuwe vtm.be

Naast traditiegetrouw veel nieuwe programma's gaat het tv-seizoen ook van start met een kleine revolutie, ontketend door VTM. De zender kondigde vorige week immers aan voortaan al zijn (eigen) programma's volledig gratis online aan te bieden. Sinds vandaag is deze service een feit, samen met de lancering van het vernieuwde vtm.be. Op die site zal VTM voortaan volledige afleveringen van het merendeel van zijn programma's gratis aanbieden. Dit tot vier weken na uitzending. 'Familie' gemist? Gewoon even naar VTM.be surfen en je kan de volledige aflevering gratis consumeren. Iets waarmee afgelopen zomer al – met succes – werd geëxperimenteerd. Ook via de nieuwste versie van de app, die over enkele weken wordt uitgebracht, zijn programma's als 'Telefacts', 'Familie' en 'Stadion' voortaan gratis te herbekijken. Een kennismaking met de nieuwe site en videoservice.

 

Niet verwonderlijk biedt de opgefriste startpagina van vtm.be meer podium aan online video. Via horizontale blokken krijg je op overzichtelijke wijze het aanbod voorgeschoteld, met veel videofragmenten en nu dus ook volledige afleveringen. Doorklikken leidt naar de geheel vernieuwde Videozone. De andere subsites van VTM – Nieuws, Stadion en Koken – werden níet vernieuwd.

 

Videozone werkt via een verticaal menu waarmee je razendsnel kan filteren op genre en/of programma. Onder 'Categorie' kan je aangeven of je korte fragmenten of volledige afleveringen wil zien. Laatstgenoemde categorie bevat op dit moment 12 video's. We kunnen onder meer 'De Jaren 2000 voor Dummies', 'Met Vier in Bed' en dus 'Familie' op onze laptop tevoorschijn toveren. Volgens de zendgemachtigde uit Vilvoorde wordt het online aanbod snel uitgebreid. Het gaat daarbij wel enkel om eigen producties, niet om aangekochte programma's.

 

 

Om Videozone te gebruiken is registratie vereist, desgewenst via je Facebook-account. Wij deden dat laatste; VTM belooft je geen dinges op je tijdlijn te zullen plaatsen. Voordat een programma begint, moet je wat reclame uitzitten. Wij stuitten steevast op drie commercials. Ook tijdens de programma's worden er niet-doorspoelbare reclameblokken getoond. Dat is een belangrijke troef, want bij uitgesteld kijken wordt reclame – tot ergernis van de adverteerders – meer en meer doorgespoeld. VTM zegt met de nieuwe service bovenal op het veranderende kijkgedrag te willen inspelen.

 

Toch is de ommezwaai ook best opvallend te noemen. Het videoplatform wordt immers concurrent voor Stievie, de app waarmee de uitzendingen van tien Vlaamse zenders tot een week terug opvraagbaar zijn. En laat die app nou volledig in handen zijn van Medialaan (VTM, 2BE, Jim, vtmkzoom). Ook de al jaren bestaande betaaldienst iWatch, eveneens van Medialaan, lijkt er nu een concurrent bij te hebben. Op iWatch kan je echter ook buitenlandse producties zien en die blijven dus achter een betaalpoortje.

 

VRT en VIER/VIJF hebben aangegeven het voorbeeld VTM voorlopig niet te volgen. Bij deze zenders dus enkel fragmenten óf betalen voor volledige afleveringen. Zie onze webgids Online tv voor een overzicht van alle online videodiensten.

 

Ook volledig terug te zien: 'Tien om Tegen de Sterren op te Zien' in Blankenberge. Nostalgie, in het kader van 25 jaar VTM, gelardeerd met satire, zoals Christoff die samen zingt met… Christoff.




Laatste reacties