Magazine

Spotify eindelijk in België

We hebben er even op moeten wachten, maar de Zweedse muziekstreamingdienst Spotify is sinds vandaag beschikbaar in België. Spotify verschaft je toegang tot een digitale muziekcatalogus van meer dan 15 miljoen nummers. Je kan die nummers niet naar je computer downloaden, zoals bij iTunes, maar wél altijd en overal beluisteren, doordat ze gestreamd worden. Grootste pluspunt is dat de dienst in beginsel gratis is, al zitten daar beperkingen aan. Voor optimaal luistergenot moet je een betalend abonnement afsluiten. Hoe de dienst precies in elkaar steekt, leggen we je hier uit. Daarnaast werpen we een blik op enkele gelijkaardige diensten die zich eveneens verdringen om de gunst van muziekminnend België.

 

Update 12-09-2012: in navolging van andere landen heeft Spotify nu ook in België de koppeling met  Facebook losgelaten. Ook als je géén Facebook-account hebt of wilt, kan je dus, door middel van een e-mailadres, een Spotify-account aanmaken.

 

Wat is Spotify?

 

Spotify zag het levenslicht in 2008. De Zweedse internetdienst betekende een nieuw antwoord op het probleem van illegaal downloaden, dat platenmaatschappijen al jaren kopzorgen bezorgt. De basisgedachte van Spotify is dat je de muziek niet in je bezit hébt, maar er wel altijd toegang tot hebt. Dat je de liedjes en albums dus niet downloadt, maar laat streamen. Er moet door de aanbieders natuurlijk wel aan verdiend worden. Spotify doet dat, door reclameboodschappen tussen de liedjes te streamen en door gratis gebruikers te verleiden tot een betaald abonnement. Het grootste deel van de opbrengsten wordt vervolgens verdeeld onder de platenmaatschappijen. Die hadden dan ook wel oren naar dit nieuwe verdienmodel en sprongen er massaal in. Zo kregen ze immers, naast downloadwinkel iTunes, een tweede wapen tegen de massale illegale downloads. Inmiddels heeft Spotify ongeveer 10 miljoen gebruikers, waarvan zo’n 750.000 een betaald abonnement hebben en het overige deel van de gratis basisdienst gebruikmaakt. Het bedrijf was reeds actief in tien Europese landen plus – sinds afgelopen zomer – de VS. Deze week kwamen daar Oostenrijk, Zwitserland en dus België bij.

 

De lange afwezigheid van Spotify in ons land komt waarschijnlijk vooral door moeizame onderhandelingen met auteursrechthebbenden. Maar intussen hebben de Zweden afspraken weten te maken met platenmaatschappijen als Sabam, Universal, Sony BMG, EMI en Warner, evenals met een aantal onafhankelijke Belgische labels. Door dat laatste kan Spotify ook een degelijk aanbod aan Belgische artiesten presenteren. Spotify onderhandelde met Belgacom en Telenet over een partnerschap, maar dit zonder resultaat.

 

Hoe werkt het?

 

Spotify lijkt op iTunes, maar met het grote verschil dat je de liedjes dus niet kan downloaden (tenzij je daar apart voor betaalt). Net als iTunes is Spotify een stukje software dat je moet downloaden. In tegenstelling tot diensten als Deezer en Grooveshark kan je Spotify dus niet vanuit je internetbrowser opstarten. Het downloaden van de gratis software is normaal gesproken in een minuut gebeurd. Daarna wordt je gevraagd een account aan te maken danwel in te loggen met je Facebook-gegevens.

 

Na aanmelding krijg je meteen een scherm voor je neus met de mogelijkheid om te upgraden naar een betaald abonnement. We komen hier zometeen op terug. Je kan het scherm gewoon wegklikken en voilà, je betreedt de wereld van Spotify, alwaar je noden als muziekjunkie meer dan eens vervuld zullen worden!

 

Bijna elk liedje van bijna elke artiest (mits enigszins gangbaar toch) kan binnen enkele muisklikken uit je speakers weerklinken. De deuntjes worden doorgaans afgespeeld in een geluidskwaliteit van 160 kbps (als premium-member geniet je zelfs 320 kbps). Door te klikken op de naam van een artiest, krijg je een overzicht van alle op Spotify beschikbare albums van die artiest en dat blijkt niet zelden het complete ouevre te zijn. Als je nog nooit eerder een dienst als deze gebruikt hebt, waan je je wellicht een zoetekauw in een snoepwinkel, waar alles bovendien gratis is!

 

 

De ware muziekliefhebber speelt al dat moois natuurlijk het liefst op zijn stereo-installatie af. Via een simpel audio-kabeltje is dat zo gepiept. Lekker onderuit op de bank is er dan echter niet bij, want je zit zonder afstandsbediening. Daarnaast kan het omzetten van digitaal naar analoog signaal voor je versterker problemen opleveren. Gelukkig bestaan er diverse oplossingen voor, al vergen die al naar gelang je wensen soms een financiële investering.

 

Beperkingen en betaalde abonnementen

 

Maar ook in Zweden gaat voor niks alleen de zon op. Het ‘gratis’ heeft zijn beperkingen. Zo is er een maximaal aantal luisteruren per maand. De eerste zes maanden na aanmelding kan je een onbeperkt aantal uren naar muziek luisteren. Daarna kan je nog maar 10 uur per maand gratis Spotify’en. Nummers mogen dan bovendien nog maar vijf keer afgespeeld worden. Je favoriete songs kan je dus niet tot in den treure blijven afspelen, al geldt de limiet van vijf keer feitelijk per track. Als één en hetzelfde liedje bijvoorbeeld op twee albums voorkomt, kan je elke track vijf keer afspelen. Ten slotte zal je als gratis gebruiker ook worden geconfronteerd met reclame, die om de zoveel tijd tussen de liedjes door wordt uitgezonden. En neen, je kan die niet skippen.

 

Ben je de reclame beu, of wil je gewoon onbeperkt van deze eindeloos grote muziekgrabbelton gebruik kunnen maken, dan kan je een betaald abonnement overwegen. Spotify biedt er twee: Spotify Unlimited, à 5 euro per maand, en Spotify Premium, à 10 euro per maand. Unlimited betekent ongelimiteerde toegang, zonder reclame. Bij Premium krijg je daar de zogenaamde offline mode bij. Die houdt in dat je muziek kan opslaan, zodat je die ook zonder internetverbinding kan beluisteren, bijvoorbeeld op je laptop of mobiele telefoon c.q. smartphone. Het ‘ouderwetse’ downloaden dus? Toch niet helemaal. Je kan de offline tracks nog steeds alleen maar afspelen via de Spotify-player. Naar een ander toestel of cd kopiëren is niet mogelijk.

 

Spotify lanceerde intussen trouwens al zes mobiele apps: voor OS, Android, Symbian, Palm, BlackBerry en Windows Phone.

 

Meer kapers op de kust

 

Spotify is internationaal de bekendste, maar zeker niet de enige muziekstreamingdienst. Het zijn er intussen vele en het lijkt wel of ze nu allemaal tegelijk in België landen. Niet dat ons land volledig verstoken was free music streaming. Zo hadden we al Grooveshark en We7. Maar de overige diensten betreden pas dit najaar onze markt. We zetten ze voor je op een rij.

 

Qobuz: een vrij onbekende, Franse partij, die alle andere kapers op de Belgische kust echter te snel af was. De dienst is al sinds eind oktober in ons land beschikbaar. Qobuz onderscheidt zich door het feit dat je er ongelimiteerd muziek kan beluisteren in de hoogst mogelijke kwaliteit, dus zonder enig kwaliteitsverlies. De dienst kost 29 euro per maand. Nieuw is ook een basisabonnement van 7 euro per maand in hoge mp3-kwaliteit. Een gratis variant is er niet, wél krijg je twee maanden gratis als je een jaarabonnement afsluit. Qobuz onderscheidt zich tevens door een uitgebreider aanbod aan klassiek, jazz, filmmuziek én Franse chansons. Naast streaming music biedt Qobuz ook de mogelijkheid om muziek ‘gewoon’ te downloaden. Dit tegen betaling uiteraard, maar desgewenst wel in volledig ongecomprimeerde studiokwaliteit (nog beter dan cd-kwaliteit dus!). Een Frans buitenbeentje om in de gaten te houden. Lees ook de test bij onze collega’s van Diskidee.

 

Simfy.be: van oorsprong Duitse Spotify-concurrent, die op 8 november in ons land van start is gegaan, maar momenteel nog met een wachtrij (uitnodigingscode) werkt. De cataloog omvat 13 miljoen liedjes, iets minder dan Spotify. Verder is de dienst veelal gelijkaardig. Je kan de software gratis downloaden en gebruiken, mits je de reclame accepteert. Voor 4.99 euro is een advertentievrije variant verkrijgbaar.

 

Deezer: Franse dienst, die nog niet actief is in ons land, maar afgelopen week wel een akkoord bereikte met Belgacom. Daardoor kunnen klanten die de dienst bij hun internetabonnement afnemen, onbeperkt naar muziek luisteren. Ook niet-Belgacom-klanten zullen van Deezer gebruik kunnen maken. De muziekaanbieder zou in een van de komende weken in België gelanceerd worden en dan worden ook de prijzen openbaar gemaakt.

 

De grote jongens

 

Verder is er dan nog volop beweging bij drie grote jongens: Apple, Google en Sony. Apple lanceerde gisteren zijn iTunes Match, waarmee het mogelijk is om eigen muziek online op te slaan om het vervolgens te kunnen streamen naar andere apparaten, zoals een iPhone of iPad. De dienst is vooralsnog alleen in de VS beschikbaar. Google heeft op zijn beurt een concurrent voor de downloadvariant van iTunes uit de grond gestampt en wel onder de naam Google Music. Maar ook in díe mooie plannen komt België vooralsnog niet voor. Sony daarentegen is wél voornemens om ons land, nog dit jaar, aan te doen, namelijk met zijn muziekdienst Music Unlimited, dat ongeveer hetzelfde doet als iTunes Match. Een precieze startdatum is echter nog niet bekend.

 

Opmars

 

Al met al lijken de muziekstreamingdiensten in België met een ware opmars bezig, waarbij Spotify dankzij zijn naamsbekendheid en nauwe samenwerking met Facebook een paar streepjes voor lijkt te hebben. Maar hoe de onderlinge concurrentie ook zal verlopen, de Belgische muziekliefhebber krijgt er sowieso een aantal uitstekende mogelijkheden bij om gratis of tegen een klein bedrag van een immense muziekdatabank gebruik te kunnen maken. En de platenmaatschappijen varen er ook wel bij. Een win-win-win-situatie dus?



Laatste reacties