Magazine

Waarom Facebook gratis is en blijft

Als bedrijf je diensten gratis aanbieden en tóch winst maken. Het is een schijnbare tegenstelling. Maar juist op die ogenschijnlijke tegenstrijdigheid stoelt het bedrijfsmodel van Facebook. 's Werelds nummer één sociaalnetwerksite gebruikt jou als inkomstenbron.Niet door geld te vragen voor zijn diensten, maar door derden een platform te verstrekken om te adverteren. Hoe meer gebruikers, hoe groter dat platform, hoe interessanter het wordt voor adverteerders. Klinkt simpel, niet?

 

Kracht van grote aantallen

 

Facebook verdient aan elke gebruiker omgerekend zo'n 3,75 euro per jaar. Dat lijkt niet veel als je het aantal gebruikers buiten beschouwing laat. Met anno 2011 zo’n 800 miljoen gebruikers wereldwijd, betekent dat een jaaromzet van dik 3 miljard euro. En dat gebruikersaantal stijgt maandelijks met zo’n 3,5%, terwijl de opbrengsten al vijf jaar op rij zo goed als verdubbelen.  

 

Waardevolle informatie

 

Jij gebruikt Facebook om informatie met je vrienden te delen. Dat was ook precies wat medeoprichter Mark Zuckerberg in 2004 met de site voor ogen had. Hij ontdekte echter al snel de zakelijke mogelijkheden van Facebook en wist dat dit commerciële potentieel sterk afhankelijk was van de gebruikersaantallen. Daarom focuste Zuckerberg zich in het begin enkel op verkrijgen van zo veel mogelijk leden. Pas in 2007 transformeerde hij Facebook naar een advertentieplatform en begon hij de informatie die jij met vrienden deelt te delen met (lees: verkopen aan) derden. Informatie ter waarde van een slordige 3 miljard euro.

 

Met hagel schieten

 

Facebook is eigenlijk één grote advertentieruimte. En in tegenstelling tot een dagblad of magazine creëren de lezers zelf de inhoud – een gebruikersprofiel, berichten, statusupdates et cetera. Inhoud die Facebook en de adverteerders waardevolle info verschaft. Facebook weet wie en hoe oud je bent, wie je kent en vaak ook waar je bent. Ze zijn op de hoogte van je interesses, voorkeuren en nog veel meer. Allemaal zaken die adverteerders in staat stellen met scherp in plaats van met hagel te schieten. In feite draait Facebook dus om informatieruil. Jij mag de site gebruiken in ruil voor informatie, die Facebook op zijn beurt 'ruilt' voor geld. Facebook is dus gratis in de zin dat je niet je portemonnee hoeft te trekken, maar er is wel degelijk sprake van voor wat hoort wat!

 

Facebook wil geld, maar niet het jouwe

 

Er doen nog wel eens geruchten de ronde op internet (en vooral op Facebook zelf) dat je binnen afzienbare tijd voor Facebook zou moeten gaan betalen. Vooral na de aankondiging van Timeline circuleerden statussen van die strekking op menig Facebook-profiel. In één van de berichten die we vonden staat dat het goedkoopste abonnement zo’n 3 euro per maand moeten gaan kosten, oftewel 36 euro per jaar: een veelvoud van de 3,75 euro die Facebook nu aan je verdient. Maar hoeveel mensen zouden daadwerkelijk betalen voor Facebook? Héél weinig. Betalen voor websites is nog steeds geen gangbaar principe, temeer omdat er bijna altijd gratis alternatieven zijn. Geld vragen zou de leegloop van Facebook betekenen en daarmee ook die van de adverteerders.

 

Geen nood dus: Facebook is en blijft gratis. Bij Facebook azen ze niet op jouw geld, maar op dat van de adverteerder. Van jou willen ze enkel informatie. Informatie die nodig is om jou de advertenties voor te schotelen die je interessant vindt. Jou laten betalen om Facebook te mogen gebruiken zou haast zeker de doodsteek voor het smoelenboek betekenen. Hiermee zouden namelijk de belangrijkste pijlers onder Facebook verdwijnen: jij en die 800 miljoen andere leden die de site overeind houden.

Laatste reacties