logo

Kanalen:  webgids · shopping · net ontdekt · nieuws · magazine · online games
Populair:  dating sites · horoscopen · reisverhalen · stedentrips · weblogs
Nieuwe sites webgids
Je bent hier: startpagina / webgids / nieuwe sites / archief 2001 - 2005
[../../includes/pages/nieuwe_sites.html]
15 december 2002
Wtv.be, Focustv.be - Wie op de hoogte wil blijven van het reilen en zeilen in West-Vlaanderen kan voortaan terecht op de sites van tv-zenders WTV en FocusTV. Want naast informatie over de televisieprogramma's bieden hun sites sinds vorige week ook regionaal nieuws dat elke dag meermaals wordt ververst. Actualiteiten van het sport- en cultuurfront hebben eveneens hun plek gekregen. Lay-out en inhoud van beide sites zijn goeddeels identiek.

Belgium.be - 's Lands Eerste Minister Guy Verhofstadt en Minister van Openbare Ambtenarenzaken Luc Vanden Bossche hebben eind november de nieuwe portaalsite van de federale regering geopend. In het kader van de zogeheten e-government is op www.belgium.be alle op internet beschikbare informatie van de federale overheden samengebracht.
Behalve informatie moet er in de loop van 2003 ook een aantal elektronische diensten voor de burger beschikbaar komen, zoals documenten en inschrijvingsformulieren. Echte transacties tussen burger en overheid moeten dan online mogelijk zijn.
Luc Vanden Bossche liet tijdens de presentatie weten dat "de site is opgesteld volgens de noden van de gebruikers, en niet volgens die van de administratie. De oude site van de Belgische federale overheid, www.fgov.be, is gemoderniseerd en geïntegreerd in de nieuwe portaalsite".

Trends.be - Roularta heeft een nieuwe site gebouwd rond het wekelijks financieel-economisch magazine Trends. De site bestaat uit verschillende subsites: Cash.be (het.beleggers.net), Top100000.be, Industrie.be, Bizzmag.be, Roulartaseminars.be en Kanaal Z. Dit 'paraplu-principe' werd eerder al toegepast op de site van Roularta's weekblad Knack, welke de meer life-styleachtige Roularta-sites overkoepelt.
Belangrijker is dat Trends.be ook als autonome site heel wat te bieden heeft aan de surfgrage zakenman, zoals: financieel-economisch nieuws, beursnieuws, sectornieuws, achtergronden, tips en dossiers. Bezoekers kunnen zich bovendien gratis abonneren op een wekelijkse elektronische nieuwsbrief met de meest actuele informatie over de site en over het magazine Trends. De wekelijkse nieuwsbrief van het.beleggers.net blijft eveneens bestaan.
Al met al is Trends.be een rijk gevuld zakenportaal. De gekozen lay-out en navigatie maken dat je er toch goed de weg kan vinden naar zowel de interne als externe subsites.
  Teletekst 888 - Staatsomroep VRT heeft een website gemaakt waar de naar schatting 400.000 doven en slechthorenden in Vlaanderen meer te weten komen over de ondertiteling van televisieprogramma's. Ondertiteling is voor deze doelgroep zo belangrijk dat hij er zijn kijkgedrag bijna helemaal op afstemt.
Jaarlijks ondertitelt de Teletekstredactie van de VRT via pagina 888 meer dan 2.500 televisieprogramma's. Dat is ongeveer een derde van alle Nederlandstalige programma's van de VRT-televisie. Zelfs het Journaal wordt tegenwoordig ondertiteld, waarvoor geavanceerde spraaktechnologie in huis werd gehaald.
Ondanks de inspanningen van de VRT is het voor doven en slechthorenden nog vaak onduidelijk welke programma's niet ondertiteld worden en waarom niet. Zo wordt het populaire "Man bijt Hond" niet ondertiteld omdat het programma pas vlak voor uitzending bij de VRT wordt aangeleverd. Om de communicatie met de doelgroep te verbeteren maakt de VRT nu gebruik van het internet en wel via de sites TV1.be/888 en Canvas.be/888. Hier komen de bezoekers te weten wat de titelredactie doet en hoe daar gewerkt wordt. Ze krijgen het aanbod van alle programma's die via pagina 888 ondertiteld worden en kunnen er terecht met al hun vragen. Wie intekent op de nieuwsbrief, wordt via e-mail bijtijds op de hoogte gesteld van programmawijzigingen.

Clicksafe.be - In Brussel werd begin december het startsein gegeven voor een nieuwe campagne om minderjarigen, ouders en leerkrachten te wijzen op mogelijke gevaren van chatten in cyberspace. De campagne is een initiatief van justitieminister Marc Verwilghen, Vlaams minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten, Child Focus, de Federal Computer Crime Unit van de federale politie en de commerciële televisiezender VT4.
Het is al langer bekend dat het internet een geliefd werkterrein is voor pedofielen, die via chatboxen in contact proberen te treden met minderjarigen. Volgens de Britse politie één op de vijf kinderen die chatten al eens door een pedofiel benaderdd zijn. Andere cijfers zeggen dan weer dat één kind op vier via een chatbox al eens een afspraakje heeft gemaakt met een onbekende. Maar chatten is in de eerste plaats natuurlijk een amusant en populair tijdverdrijf, vooral onder jongeren. Volgens justitieminister Verwilghen moet de campagne dan ook informeren over mogelijke misbruiken op chatsites zonder daarbij het chatten zelf te veroordelen. Een affiche met als slogan "Veilig op het net, voor meer surfpret!" geeft jongeren acht tips voor veiliger surfen en chatten.
Privacy policy · Copyright © Surfplaza.be, 2001-2019