logo info (at) surfplaza.be
Kanalen:  webgids · nieuws · magazine · gezond en fit · online games · shopping
Populair: 
gezonde voeding · gezond afslanken · schouders trainen · buikspieroefeningen · trainingsschema · voedingsschema · recepten
Whey voeding voor je spieren
 Je bevindt je hier: startpagina > webgids > voedingssupplementen > whey
Informatie
Eitwitten?
Eiwitten zijn de bouwstenen van onze spieren. Zonder eiwitten is het onmogelijk om spier op te bouwen. Het is dan ook belangrijk voor sportmensen voldoende eiwitten binnen te krijgen. Het beste tijdstip hiervoor is meteen na het sporten. Gulden regel voor inname: dagelijks 2 à 3 gram per kilogram lichaamsgewicht. Eitwitten haal je best uit wit vlees, rundervlees, vis, eieren en zuivelproducten, bij voorkeur platte kaas.

Whey?
Wei is het best mogelijke eiwit. Door de zuiverheid en de aminosamenstelling ligt de opname tussen de 70 en 85 %. Het is daarom een ideaal voedingssupplement om te gebruiken in combinatie met krachttraining. Best gebruik je het na de training en bij het ontbijt, de momenten waarop je spieren de proteïne het hardst nodig hebben.

Concentraat vs. isolaat?
Je komt vaak twee soorten wei tegen: concentraat en isolaat. Welke is nou het beste? Wel, isolaat is zuiverder, bevat wat minder vet en neemt iets sneller op, hetgeen perfectionisten goed in de oren zal klinken. Voor een gemiddelde sporter is een concentraat echter al meer dan voldoende. Overigens zijn proteïnepoeders vaak een combinatie van beide, waarbij concentraat het grootste aandeel inneemt. Toch nog enkele voordeeltjes van isolaat: minder lactose (dus goed als je daar allergisch voor bent), en minder kans op winderigheid en acne.

Wanneer shake?
Veel bodybuilders nemen na de training een shake met snelle eiwitten en snelle koolhydraten, wat immers het herstel en de spiergroei bevordert. De laatste jaren komt echter de pre-workout shake steeds meer in zwang. Dat betekent dat je zowat een half uur voor de training een eitwitshake neemt. Omdat de eiwitten 1 tot 1,5 uur nodig hebben om te worden opgenomen, worden ze direct na de training opgenomen. De geleerden zijn het er nog niet helemaal over eens, maar het beste lijkt een shake zowel vóór als na de training, met vóór de training de nadruk op eiwitten (wei) en na de training op snelle koolhydraten (druivensuiker/dextrose).
Meer info
Muscle & Strength
Goed Engelstalig artikel met zo'n beetje alle vragen en antwoorden omtrent proteïnepoeders, de verschillende soorten en welke het meest geschikt is voor jou.
http://www.muscleandstrength.com/supplements/ingredients/
Eiwitpoeder.com
Stap in de wondere wereld der eiwitpoeders ;) Veel Nederlandstalige informatie over eiwitten, eiwitdiëten, -poeders, -shakes en de juiste toepassing ervan. Deels commerciële site van de firma Sportix.
http://www.eiwitpoeder.com
  Gerelateerd
afslanken gezonde voeding fitnessoefeningen recepten shopping voedingsschema trainingsschema bulken
  Gezond en Fit
6 recepten met eiwitpoeder

Het belang van eiwitten voor duursporters

5 tools om je calorie-inname bij te houden

10 superfoods voor je gezondheid

5 beste supplementen voor spieropbouw
  Randlinks
Move-Eat!
Lees alles over voedingswaarden, over hoe je voedingsproducten moet kiezen en over hun rol in verband met je gezondheid.
http://nl.move-eat.be

Kies ik gezond?
Hoe gezond eet jij bij je ontbijt, je lunch, je warme maaltijd en tussendoor? Dit is dé plek om antwoord te krijgen op die vragen.
http://www.voedingscentrum.nl

Fitbie
Fitnessportal (Engelstalig), met onder meer demonstraties van oefeningen die je gezonder, fitter en/of sterker maken.
http://www.fitbie.com
Copyright © Startpagina Surfplaza.be, 2001-2016 · Privacy policy & contact