info[]surfplaza.be
Gezond en fit
voor een betere lifestyle
Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > blijfsporten.be: tips en ideeŽn om in beweging te blijven
blijfsporten.be: tips en ideeŽn om in beweging te blijven tijdens de coronacrisis
donderdag 26 maart 2020, 14:39 uur
Door de coronacrisis kan je niet meer gaan sporten in je sportclub, maar dat wil niet zeggen dat je nu helemaal niet meer kan sporten. Op blijfsporten.be, onderdeel van de Sporza-website, vind je allerlei tips, suggesties en adviezen om te blijven bewegen en sporten. Want jķist als je quasi in quarantaine zit, is het belangrijk om fit te blijven. De site is een samenwerkingsverband van onder meer Sport Vlaanderen, de Vlaamse Sportfederatie en Sporza.

Sport is belangrijk

De coronacrisis betekent niet dat mensen niet meer mogen bewegen of sporten. De Nationale Veiligheidsraad geeft aan dat fysieke activiteit (individueel of met een huisgenoot of vriend(in)) toegelaten en zelfs aanbevolen wordt.

Sporten speelt namelijk ook een rol bij de afweer voor virusinfecties, zoals corona. Sporten is, voor wie het gewoon is, in het algemeen gunstig voor de afweer.

Maar doe het wel met mate

Als je echter pas begint te sporten, of intensief en langdurig sport, dan komt de immuniteit tijdelijk onder druk te staan en ben je tot twee weken lang vatbaarder voor virale infecties en aandoeningen van de luchtwegen.

Dat laatste is natuurlijk onwenselijk in tijden van een pandemie met een virus dat de luchtwegen aantast. De boodschap van de instanties achter blijfsporten.be is dan ook dat mensen het best matig sporten: niet langer dan een uur en zonder buiten adem of uitgeput te raken. Als je nu pas begint met sporten of bewegen, bouw het dan heel langzaam op.

Nog enkele nuttige tips:

  • Sport nu bij voorkeur in je eentje;
  • Oefen wanneer het kan in de open lucht (buiten, tuin, balkon, ...);
  • Kom je tijdens het sporten in de buurt van anderen, hou dan 1,5 meter afstand. High fives, handshakes en hugs zijn vanzelfsprekend uit den boze;
  • Binnen sporten of bewegen is nog altijd veel beter dan niet bewegen;
  • Doe je normaal duurinspanningen, kies dan nu voor intervalactiviteiten;
  • Sport niet als je ziek bent, ook niet individueel. Onthoud ook dat je na koorts niet meteen weer mag sporten, maar nog evenveel dagen moet rusten als dat je koorts hebt gehad.
Video's

Op blijfsporten.be vind je video's met work-outs voor conditie of kracht die je binnenshuis kan afwerken. Ook vind je er tips om de skills van jouw sport te behouden en om te sporten met kinderen. Want ook voor hen is het belangrijk om in beweging te blijven, nu de scholen dicht zijn.

blijfsporten.be