logo info (at) surfplaza.be
Kanalen:  webgids · net ontdekt · nieuws · magazine · online games · shopping
Populair: 
ziekten en symptomen · fitnessoefeningen · beauty tips · kookrecepten · bulken · online winkelen
Water drinken toverdrank?
 Je bevindt je hier: startpagina > webgids > gezonde voeding > water
Waarom veel water drinken (wel degelijk) goed is

Guy DobsonEr is de laatste tijd nogal wat discussie over het nut van veel water drinken. De vaak genoemde voordelen van water - zuivert het lichaam, goed voor de huid, vermindert het hongergevoel - zijn nog altijd niet waterdicht bewezen. Toch is er geen twijfel mogelijk: als je je lichaam serieus in topvorm wilt brengen is water dé drank!

In een aflevering van het Nederlandse consumentenprogramma TROS Radar werden drie mythes over water doorgeprikt. Het vloeibare goedje heeft géén zuiverend effect op het lichaam, zo bleek: nieren zuiveren en gebruiken daarvoor het vocht dat we binnenkrijgen via eten en drinken. Ook de stelling dat water doet afvallen werd onderuit gehaald. Afvalstoffen die in vet zijn opgeslagen, zijn helemaal niet oplosbaar in water en dus kunnen de afvalstoffen niet via urine het lichaam verlaten. Ten slotte de stelling dat we extra vocht nodig hebben. Ook die werd onderuit gehaald. We verliezen per dag gemiddeld 2,5 liter vocht. Uit vast voedsel halen we ongeveer een liter water. De overige anderhalve liter vocht dient het lichaam te halen uit vloeistof. Welke vloeistof doet er niet toe.

En dan is er nog het artikel van de Schotse dokter Margaret McCartney, zoals in juli 2011 gepubliceerd in British Medical Journal. Volgens haar is er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat we 1,5 tot 2 liter water per dag zouden moeten drinken, zoals men (waterfabrikanten?) ons graag doet geloven. Nieren zijn fantastische organen (die niet noodzakelijk met water moeten worden overspoeld), die net geconcentreerde urine zullen aanmaken om water te besparen.

Natuurlijk zijn er ook genoeg wetenschappelijke studies die anders beweren. Verwarrend; je weet soms niet meer wat te geloven. Eén ding staat echter onomstotelijk vast: water bevat geen vet, geen suikers en geen calorieën. Daar kan geen vruchtensap, thee of cola-zero aan tippen. Om maar te zwijgen van frisdrank, bier en chocomel! Dit soort dranken hoort niet thuis in een gezond voedingspatroon. Zo zit frisdrank vol met snelle suikers (koolhydraten) die niet door je lever in energie omgezet worden, maar in vet. Van water op zich vermager je niet, van een goed doordacht voedingspatroon - met water als basisdrank - wél...

Ben je serieus bezig met fitness en/of afslanken, neem dan direct afscheid van al die flessen met gekleurde drank in je ijskast. Er mag alleen een pak magere of halfvolle melk blijven staan voor bij de Brinta of in een shake. En kun je niet zonder koffie, probeer dan eens groene thee (ook daar kikker je van op!). Voor de rest: water. Uit de kraan of uit een fles (dat flesjeswater gezonder zou zijn, is ook nooit bewezen), maar zonder prik of welke toevoeging dan ook. Hoeveel per dag? Daar bestaat geen standaard voor. Hangt bijvoorbeeld sterk af van hoe actief je bent. Ons advies: drink net wat meer dan je natuurlijke behoefte aangeeft. Dan zit je altijd goed. Want té veel is natuurlijk ook weer niet goed...

Ten slotte: dit smaakloze goedje niet lekker? Dan leer je het maar lekker te vinden! Misschien kan dit artikel je daarbij helpen.

Afbeelding: Flickr.com, gebruiker Guy Dobson
  Relevante webgidsen
afslanken gezonde voeding kookrecepten gezondheid whey trainingsschema
  Randlinks
Water is Good for You
Interessante informatie over een product dat we dagelijks gebruiken: water. In het bijzonder natuurlijk mineraalwater en bronwater.
http://waterisgoodforyou.be

Top-15 dieettips
Volgens de schrijvers van dit artikel de 15 beste dieettips ooit! Nu ja, waarschijnlijk goed genoeg om er je voordeel mee te doen. (Engelstalig)
http://www.webmd.com/diet/15-best-diet-tips-ever/
Copyright © Startpagina Surfplaza.be, 2001-2017 · Privacy policy & contact