facebookinstagramsocial mediareizenchat appswebtoolsbelgiëe-commerceappsfotografie
Magazine
Hoe kan je samenwerken op Instagram?
Wil je op Instagram een groter publiek aanspreken? Ga dan eens samenwerken met andere (populaire) accounts. Instagram Collabs biedt diverse tools voor samenwerkingen. Sinds kan je maximaal drie vrienden uitnodigen om samen berichten, carrousels of zelfs Reels te schrijven.
Wat is een Instagram Collab-post?
Gezamenlijke berichten verschijnen op het profiel van elke gebruiker om de betrokkenheid te maximaliseren. Zowel privé- als openbare accounts kunnen worden toegevoegd als medewerkers aan een bericht of reel. Als je een privé-account hebt, worden andere personen toegevoegd zolang ze jou terugvolgen.
Onlangs werd Instagram Collabs op punten vernieuwd: je kan nu drie personen uitnodigen in plaats van één en je kan niet alleen gewone berichten delen maar ook fotocarrousels en Reels.
Collab-posts delen ook prestatiestatistieken, waaronder opmerkingen, vind-ik-leuks en het aantal shares.
Hoe maak je een Collab-post?
Een gezamenlijk bericht samenstellen en publiceren gaat als volgt.
- Begin met de stappen die je normaal zou nemen om een foto of video te plaatsen: maak een nieuw bericht, selecteer je een foto of video, bewerk deze, schrijf een onderschrift.
- Om Instagram te laten weten dat dit bericht een samenwerking is, tik je eerst op Personen taggen.
- In plaats van op de foto te tikken om mensen te taggen, tik je op de knop Bijdragers uitnodigen.
- Zoek de naam van het account waarmee je wilt samenwerken. Dit komt op de pagina Personen taggen onder Bijdragers te staan.
- Tik rechtsboven op Klaar en daarna op Delen.
- De andere persoon ontvangt nu een DM waarin staat dat je hem of haar hebt uitgenodigd om samen te werken. Hij of zij moet het verzoek bekijken en accepteren.
- Als hij of zij je uitnodiging accepteert, wordt je bericht gedeeld met zijn of haar volgers en wordt deze persoon weergegeven als auteur van het bericht.
Als je een gezamenlijke Reel wilt plaatsen, volg je min of meer dezelfde procedure.
Terwijl alle medewerkers de post delen en meedoen, is het wel zo dat de oorspronkelijke poster nog steeds de ‘eigenaar’ is van de post. Dus als die persoon de post verwijdert of zijn account deactiveert, verdwijnt de post uit alle feeds.
Voordelen van Instagram Collab-posts
Of je nou een gewone Instagram-gebruiker bent of een heuse influencer, samenwerkingen kunnen je een stapje verder helpen:
- Verhoog de exposure van je berichten;
- Krijg meer volgers doordat je in meer feeds verschijnt;
- Boost engagement: de kans bestaat dat meer mensen zullen interacteren en betrokken raken bij je Collab-posts vanwege de toegenomen exposure. En dat is iets waar het Instagram-algoritme dol op is.