logo info[]surfplaza.be
   startpagina   |   webgids   |   nieuws   |   magazine   |   gezond en fit   |   online games   |   shopping
Gezond en fit voor een betere lifestyle
 Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > vijf manieren om een griep of kou te voorkůmen
Vijf manieren om een griep of kou te voorkůmen
maandag 4 nov 2013 12:19 uur
verkoudheid
Nu de herfstmaanden weer zijn aangebroken, kampen veel mensen met een griep of 'gewone' verkoudheid. Een griep en verkoudheid hebben gemeen dat ze alle twee door een virus worden veroorzaakt en hebben ook min of meer dezelfde symptomen, al verloopt een griep meestal wat ernstiger. Hoewel er voor beide geen adequate remedie is (je kunt enkel de symptomen bestrijden), kun je je wel wapenen tegen een griep of kou.

Vijf manieren om een kou of griep te voorkůmen (dus niet middeltjes om de symptomen te verlichten):

1. Zorg voor een goede gezondheid

Er bestaat geen beter wapen tegen een kou of griep dan je eigen afweersysteem. Je doet er dus verstandig aan je afweersysteem in tiptopconditie te houden, door voldoende te slapen en te rusten, gezond te eten en voldoende te drinken. Hoewel het niet keihard bewezen is, zou suppletie met vitamine C helpen bij een griep of kou. Veel antigrippine (antigriepmedicatie) zijn dan ook een ordinaire combinatie van paracetamol en ascorbinezuur, de andere naam voor vitamine C. Rokers, die een verhoogde behoefte aan vitamine C hebben, zijn ook vaker verkouden dan niet-rokers, al zijn daar meerdere oorzaken voor aanwijsbaar buiten het vitaminetekort. Naast roken onderdrukt ook overmatig alcoholgebruik het afweersysteem. Als je in suppletie gelooft, overweeg dan zeker vitamine C, echinacea, knoflook en zink, die stuk voor stuk de reputatie hebben een boost te geven aan je immuunsysteem.

2. Zorg voor een goede hygiŽne

Ben je wel eens op de prenatale afdeling van het ziekenhuis geweest? Dan weet je dat je daar zťťr scrupuleus je handen moet wassen. En niet zonder reden. Virussen verspreiden zich meestal via lichamelijk contact. Iemand praktiseert goede manieren door een hand voor zijn neus te houden bij het hoesten of niezen, maar draagt daarbij wel het virus over op zijn handen, dat gemakkelijk drie tot zeven dagen kan overleven buiten het lichaam. Je kunt dus beter een papieren zakdoekje voor je mond of neus houden als je hoest of niest en daarna je handen wassen. Zo voorkom je dat je anderen infecteert. Was sowieso regelmatig je handen, zeker als je in openbare gelegenheden vertoeft, en probeer contact tussen je handen en gezicht te vermijden; het virus komt namelijk je lichaam binnen via je mond, neus of ogen. Ben je van het schaamteloze type? Dan is het helemaal niet zo'n gek idee om met een mond-/neuskapje op te lopen als er sprake is van een griepepidemie.

3. Vermijd koude

In het oude volksgeloof dat kou een verkoudheid (of griep) kan veroorzaken, zit wel degelijk een kern van waarheid. Goed, een virus is verantwoordelijk voor een verkoudheid of griep, maar een koude omgevingstemperatuur kan ťťn van deze twee virusinfecties wel degelijk in de hand werken. En wel op twee manieren. Kou ondermijnt op de eerste plaats het afweersysteem, dat verantwoordelijk is voor het bestrijden van ziektekiemen. Op de tweede plaats gedijt een virus, in tegenstelling tot veel bacteriŽn, goed bij koude temperaturen. Het verkoudheidsvirus nestelt zich in de bovenste luchtwegen (neus, keel, bijholten), terwijl het griepvirus zich juist graag nestelt in de bronchiŽn en longen (en daar vaak andere infecties veroorzaakt). Bij een beginnende kou of griep kun je dus het best koude (buiten)temperaturen vermijden. Ook een shawl voor de mond kan helpen, omdat je daarmee de lucht die je inademt voorverwarmt.

4. Haal de griepprik

Jaarlijkse griepvaccinatie is misschien wel de snelste en gemakkelijkste manier om de griep te voorkomen. Met name ouderen en mensen met een medische indicatie, zoals hart- en longpatiŽnten, doen er goed aan zich te laten vaccineren.

Door je te laten vaccineren tegen de griep, loop je tot wel vijf keer minder kans op de griep. En als je de griep al oploopt, verloopt deze vaak een stuk milder en sneller dan zonder vaccinatie het geval zou zijn.

Geloof het of niet, maar met de griepprik krijg je in feite een onschadelijk 'stukje' van het griepvirus ingespoten. Dit triggert je afweersysteem om de stoffen aan te maken om het virus af te weren. Komt het virus daarna op een 'natuurlijke' manier in je lichaam, staat er een heel leger aan afweerstoffen klaar om de griep de das om te doen.

Je moet wel elk jaar opnieuw een griepprik halen, omdat het griepvirus constant muteert (verandert).

Let wel, door het halen van een griepprik verminder je de kans op een verkoudheid niet! Die wordt immers veroorzaakt door een ander virus. Ook antibiotica bieden geen soelaas tegen een griep of verkoudheid, aangezien deze alleen bacteriŽn, geen virussen bestrijden. Dit om een wijdverbreid misverstand uit de weg te ruimen.

5. Sport!

Sporten is om meerdere redenen gezond en is ook een probaat middel tegen een griep of verkoudheid. Let wel, we hebben het over een aŽrobe inspanning, dus een inspanning waarvan je gaat zweten simpel gezegd.

Sporten, mits je je lichaam de kans geeft voldoende te herstellen van de inspanning, is in de eerste plaats goed voor je immuunsysteem. Maar ook als je een griep of kou niet hebt kunnen afwenden, kan wat inspanning geen kwaad, al lijkt dat haaks te staan op het voorschrift om zoveel mogelijk te rusten. Door te sporten, ga je sneller ademen, pompt je hart sneller en meer bloed rond en stijgt je lichaamstemperatuur. En zoals je inmiddels weet, houden virussen niet zo van warme temperaturen.

Noot: sport nooit, maar dan ook nooit wanneer je koorts hebt! Dat is letterlijk levensgevaarlijk.
  Gerelateerde webgidsen
beter slapen beauty natuur ziekten gezonde voeding kookrecepten
  Gerelateerde artikels
10 misvattingen over griep en verkoudheid

Epidemie of niet? De verspreiding van griep in kaart gebracht

Keelpijn: wat kan je er zelf tegen doen?

Wat wel en wat niet te eten als je ziek bent?

De 13 vieste dingen die je dagelijks aanraakt

Campagne: gebruik antibiotica correct

Vitamine D, belangrijker dan je wellicht dacht
  Linktip
Symptomen-checker
Interactieve tool waarmee je via enkele muisklikken de symptomen van je ziekte of ongemak kunt aanduiden en zo achterhalen wat er precies aan scheelt.
http://symptoms.webmd.com/symptomchecker
Copyright © Startpagina Surfplaza.be, 2001-2014 ∑ Privacy policy & contact