Magazine

Belgen shoppen steeds meer online

Webwinkels zijn populairder dan ooit. De totale omzet van online verkoop in België kwam in 2013 uit op 1,8 miljard euro, een stijging met 18,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat becijferde BeCommerce, 's lands grootste branchevereniging van online handelaars, op basis van de omzetcijfers van 520 online shops. In de eindejaarsperiode cyberwinkelden 'we' voor 285 miljoen euro, wat ten opzichte van 2012 +21% betekent. Behalve de forse toename, zijn er ook wat veranderingen in koopgedrag op te tekenen.

 

Accessoires en mode

 

Modeartikels en accessoires haalden ook in 2013 de grootste hap (meer dan de helft) uit de Belgische e-commerce. Multimedia en elektronica winnen aan populariteit en kennen volgens BeCommerce de snelste stijging in de webshops. De verkoop van cosmetica, die vrijwel onbestaand was in 2012, bevindt zich nu op gelijke hoogte als hardware- en softwareartikels.

 

De top van populairste sectoren in online verkoop ziet er als volgt uit:

 

–  Modeartikels en accessoires (50,55 %);
–  Multimedia en elektronica (45,55%);
–  Speelgoed (27,22%);
–  Schoonheidsproducten (22,22%);
–  Hardware en software (22,22%);
–  Boeken, cd's en dvd's (18,88%);
–  Decoratie (17%).

 

Eindejaarsfeesten

 

De economische crisis ten spijt, hebben Belgen tijdens de decemberse feestperiode massaal online ingekocht. De kerstperiode (vanaf 7 december) is de belangrijkste periode voor de e-commerce. Sinterklaas en Cyber Monday, de maandag die volgt op Thanksgiving, komen respectievelijk op de tweede en derde plaats.

 

De 520 webshops die BeCommerce onderzocht vertegenwoordigen circa 80 procent van de totale Belgische markt.



Laatste reacties