facebookinstagramsocial mediareizenchat appswebtoolsbelgiëe-commerceappsfotografie
Magazine
Instagram: 33% minder likes en comments in één jaar tijd
Instagram groeit als kool (> 400 miljoen gebruikers) en jouw schare volgers wellicht ook. Krijg je desondanks minder vind-ik-leuks en reacties op je posts dan pakweg een jaar geleden? Dan ben je niet de enige. De interactieratio van gebruikers is in één jaar tijd namelijk sterk gedaald, zo becijferde het bedrijf Quintly, gespecialiseerd in het analyseren van social media-data. Als je 1 tot 1000 volgers hebt zul je wellicht (nog) niet zoveel merken, maar Instagram-kanonnen met 100.000+ volgers hebben het aantal interacties gemiddeld met 36 procent zien slinken, aldus Quintly. Niettemin ligt de hoeveelheid interacties op Instagram relatief nog altijd veel hoger dan op gelijkaardige platformen als Facebook en Twitter.
Een logische oorzaak voor de daling is dat met de groei ook de newsfeed (of tijdlijn) van gebruikers volstroomt. “De individuele gebruiker volgt meer accounts en krijgt dus meer inhoud op zijn tijdlijn, terwijl hij niet per se meer interactie wil plegen dan een jaar geleden,” schrijft Quintly. “De gemiddelde interactie per post daalt daardoor.”
Instagram begon twee weken geleden met de uitrol van een niet-chronologische tijdlijn die inmiddels ook in onze contreien van kracht lijkt. Het is afwachten wat dat met die interactieratio zal doen. Volgens Instagram missen Instagram-gebruikers gemiddeld 70 procent van de tijdlijn, de belangrijkste reden om de chronologische volgorde te vervangen door een algoritme dat rekening houdt met de wensen van de gebruiker en zijn relatie tot de auteur van een post.
Een andere, mogelijke, oorzaak is het het feit dat Instagram commerciëler is geworden, en haar gebruikers nu ook advertenties voorschotelt.
Om toch zoveel mogelijk likes te blijven scoren moet je volgens Quintly zo authentiek mogelijk zijn en je inhoud “persoonlijk, warm en vriendelijk” maken.