Magazine

Nog meer Facebook-nieuwigheden: Timeline en social apps

Facebook TimelineVernieuwing op Facebook gaat nogal eens gepaard met gemor van haar gebruikers. Gemor, dat echter vaak snel weer verstomt. De Facebook-makers blijven dan ook onverstoord verder schaven aan ’s werelds grootste social network. De laatste maanden werd al een groot aantal nieuwigheden uitgerold, onder andere op het gebied van chat, privacy en vriendenlijsten. Nog meer nieuwe snufjes werden donderdagavond gepresenteerd tijdens de ontwikkelaarsconferentie F8 in San Francisco. Meest in het oog springend is de Facebook Timeline, een nieuwe profielpagina, die eerder een soort plakboek van je leven is. Daarnaast komt Facebook met ‘social apps’, waarmee je automatisch muziek, video’s en nieuws kan consumeren en delen.

 

Duizelingwekkende cijfers

 

De wereldwijde aandacht voor het F8-evenement – in de traditionele media, maar zeker ook op Twitter – bewijst nog maar eens hoe ‘hot’ het geesteskind van Mark Zuckerberg is. Diezelfde Zuckerberg beloonde de grote belangstelling met de presentatie van een reeks nieuwe functies én van een aantal cijfers over gebruikers. Om met dat laatste te beginnen: Facebook telt volgens Zuckerberg momenteel 800 miljoen actieve gebruikers (mensen die de laatste dertig dagen zijn ingelogd). Blijkbaar blijft de in 2004 opgerichte website duizelingwekkend hard groeien, want in juni van dit jaar waren het er nog 700 miljoen. Een doorsnee gebruiker van het netwerk heeft 130 vrienden. Elke dag worden er 250 miljoen foto’s toegevoegd. En elke dag worden er zo’n 2 miljard ‘likes’ gegeven…

 

Golf van vernieuwingen

 

Er werden de laatste tijd al de nodige nieuwigheden in Facebook doorgevoerd: in het voorjaar was er de nieuwe Facebook-chat, vorige maand de introductie van extra privacy-instellingen zodat – à la Google Plus – makkelijker per bericht of foto is aan te geven wie van je vrienden iets ziet, en twee weken geleden introduceerde het Amerikaanse bedrijf automatische vriendenlijsten – óók à la Google Plus. Afgelopen week was er dan nog de vernieuwing van het nieuwsoverzicht, de plek waarin gebruikers updates van vrienden kunnen lezen. Facebook selecteert voortaan welke updates wellicht voor de gebruiker het interessantst zijn en haalt die ‘naar boven’. Een gebruiker die regelmatig (dagelijks) inlogt krijgt nog steeds een min of meer chronologische nieuwsfeed voorgeschoteld, maar minder frequente gebruikers moeten het dus doen met een door Facebook gegenereerde selectie. Ook is een ticker toegevoegd, waarin de recentste activiteiten te zien zijn. Vooral de veranderingen in de nieuwsfeed zijn bij menige gebruiker alweer in het verkeerde keelgat geschoten. Maar was er ook geen golf van protest toen de destijds de ‘wall’ werd geïntroduceerd? En zie hoe cruciaal die feature voor de verdere groei van Facebook zou blijken…

 

Je leven op de Timeline

 

Tijdens de F8 kondigde Facebook zonder blikken of blozen nog meer veranderingen aan, met als belangrijkste de Timeline, een compleet hertekend gebruikersprofiel. Het huidige profiel geeft volgens Facebook eigenlijk maar een kort gedeelte van je leven weer en echt belangrijke gebeurtenissen verdwijnen snel. De Timeline zorgt ervoor dat belangrijke gebeurtenissen uit je Facebook- en pre-Facebook-leven – tot aan je geboorte toe – een veel prominentere plaats in je profiel krijgen. “Een nieuwe manier om uit te drukken wie je bent,” vatte Zuckerberg het samen. Facebook heeft intussen een impressie van de vernieuwde, beeldrijke profielpagina online gezet.

 

Alles delen via ‘Social Apps’

 

Naast Timeline deed topman Zuckerberg de zogenaamde ‘Social Apps’ uit de doeken. Dit zijn nieuwe plug-ins voor bekende programma’s en diensten, die je als gebruiker aan je profielpagina kan toevoegen. Het gaat vooral om muziek, video en nieuws. Zo zijn voor Europa onder meer apps aangekondigd van muziekdiensten Deezer, Spotify, Soundcloud, videosites Dailymotion en MyVideo, en krantensites The Guardian en The Independent. Op deze manier kunnen je vrienden bijvoorbeeld live volgen welke liedjes je draait op Spotify. Die informatie wordt automatisch gedeeld in de nieuwe Facebook-ticker. Idem met video’s en nieuwsberichten. Van de diensten die samenwerken met Facebook is er overigens nog geen enkele in België beschikbaar.

 

Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe snufjes worden uitgerold. Waarschijnlijk gaat het in de komende weken gebeuren, als eerste in de VS. Het immer kritische Facebook-publiek zal er weer allerminst reikhalzend naar uitkijken. Om vervolgens toch weer overstag te gaan en zo opnieuw het gelijk van de eigenwijze Facebook-strategen te bewijzen?

Laatste reacties