Magazine

Spotify Wrapped: jouw muzikale samenvatting van 2020

Vanaf vandaag weer beschikbaar: jouw persoonlijke muzikale overzicht van het voorbije jaar (tot en met november toch), samengesteld op basis van jouw luistergedrag op Spotify. Hoe ziet jouw muzikale decor eruit van een jaar dat we (helaas) niet snel zullen vergeten? Welke deuntjes sleepten jou doorheen de lockdowns en andere corona-ellende? Wrapped 2020 ontsluiert het voor je – inclusief je guilty pleasures die nu weer onverbiddelijk komen bovendrijven.

Ontdek jouw jaaroverzicht

Om snel te ontdekken welke nummers jou door 2020 hebben geholpen, log je in op deze pagina  in de webversie van Spotify. Daar vind je een overzicht van de 100 liedjes die je het meest beluisterde, plus een lijstje met nummers die hierop lijken maar waar je nog nooit eerder naar luisterde, je ‘Gemiste hits’.

Voor je complete Wrapped moet je over de Spotify-app beschikken. Daarin wordt jouw muzikale jaar in een reeks ‘stories’ à la Instagram gepresenteerd en dat gebeurt op een speelse manier, bijvoorbeeld met quizvragen over je meest beluisterde nummers en artiesten. Uiteraard kan je je jouw muzikale verhaal van 2020 ook meteen delen op de ‘socials’.

nbsp;

Het Belgische overzicht

Hoe jouw muzieksmaak zich verhoudt tot de rest van België? Dat kan je dan weer ontdekken op basis van de nationale en wereldwijde jaarlijsten die Spotify bekendmaakte.

Opvallend daarin is dat we relatief weinig artiesten uit eigen land beluisteren (in tegenstelling tot bijvoorbeeld onze noorderburen). Damso, de meest populaire Belgische artiest op Spotify in België, vinden we terug op plaats 13. De cast van Ketnetprogramma #LikeMe staat op plaats 25, Angèle een plaatsje lager. Regi staat op plaats 36, Lost Frequencies op plaats 44.

De absolute Spotify-heerser in ons land en ook in vele andere is de Canadese artiest The Weeknd, eerst en vooral dankzij zijn wereldhit ‘Blinding Lights’.

Wereldwijd worden de luistercijfers overigens aangevoerd door de Puerto Ricaanse rapper Bad Bunny, die hier vrijwel volledig onbekend is.

De 20 meest beluisterde artiesten in België:

1. The Weeknd
2. Billie Eilish
3. Drake
4. Juice WRLD
5. Dua Lipa
6. Ninho
7. Travis Scott
8. Justin Bieber
9. Pop Smoke
10. Ed Sheeran
11. Eminem
12. Ariana Grande
13. Damso
14. XXXTentacion
15. Jul
16. Lewis Capaldi
17. Post Malone
18. David Guetta
19. Lady Gaga
20. Maes

De 20 meest beluisterde nummers in België:

1. The Weeknd – Blinding Lights
2. Imanbek, SAINt JHN Roses – Imanbek Remix
3. Tones And I – Dance Monkey
4. DaBaby, Roddy Ricch – ROCKSTAR (feat. Roddy Ricch)
5. Roddy Ricch – The Box
6. Dua Lipa – Don’t Start Now
7. Lewis Capaldi – Before You Go
8. A7S, Topic – Breaking Me
9. Trevor Daniel – Falling
10. Regard – Ride It
11. Jake Reese, OT, Regi Kom Wat Dichterbij – Uit Liefde Voor Muziek
12. Arizona Zervas – ROXANNE
13. Harry Styles – Watermelon Sugar
14. Jason Derulo, Jawsh 685 – Savage Love (Laxed – Siren Beat)
15. Lewis Capaldi – Someone You Loved
16. Drake – Toosie Slide
17. 24kGoldn, iann dior – Mood (feat. iann dior)
18. Billie Eilish – Everything I Wanted
19. Powfu, beabadoobee – Death Bed (coffee for your head)
20. Tones And I – Never Seen the Rain

Streamingtrends

2020 was op z’n zachtst gezegd een bijzonder jaar. Het is dan ook logisch dat we anders zijn gaan streamen, zegt Spotify. Dat gaat zowel over de manier en de locatie waarop we streamen.

Zo blijkt dat we tijdens een eenzaam jaar veel meer naar playlists in de thema’s nostalgie en van thuis uit werken hebben geluisterd. Ook trokken podcasts rond wellness heel wat meer luisteraars dan anders.

Laatste reacties