info[]surfplaza.be
Gezond en fit
voor een betere lifestyle
Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > praktische en onconventionele dieettips
10 praktische en onconventionele dieettips
donderdag 17 maart 2016, 12:41 uur
fotolia - afvalman
Als je ernaar streeft vet te verliezen, helpen alle kleine beetjes. Doe je voordeel met deze 10 praktische, soms wat onconventionele dieettips.

1. Wacht met een tweede keer op te scheppen

Vlak nadat je je eerste portie naar binnen hebt geschrokt, heb je vaak nog honger en schep je een tweede keer op. Als je nu een kwartier wacht met een tweede keer opscheppen, hebben je hersenen de tijd om een chemisch signaal af te geven dat je verzadigd bent. Heb je na 15 minuten nog steeds een hongergevoel? Schep dan een bescheiden tweede portie op.

2. Benut de temperatuur in je voordeel

Draag een extra dikke outfit tijdens je krachttraining en je verliest niet alleen meer vocht, maar verbrandt ook meer vet. Warme spieren verbruiken tijdens inspanning namelijk meer calorieŽn dan koude spieren. Thuis kun je de thermostaat 's winters beter een graadje of twee lager zetten. Je lichaam verbruikt dan meer energie om je warm te houden.

3. Eet ongepelde noten

Koop ongepelde noten, zoals pinda's in de dop of die lastig te openen pistachenoten. Doordat je het zo druk hebt met pellen, eet je wel 50% minder. Noten zijn sowieso een gezond alternatief en bevatten in tegenstelling tot bijvoorbeeld chips gezonde vetten.

4. Vast ťťn (trainings)dag per week

Als je vast, kan je lichaam geen energie uit voedsel halen. Daardoor wordt het gedwongen je vetreserves aan te spreken. Regelmatig een dag vasten verbetert je vetstofwisseling, helemaal wanneer je op die dag traint. Toegegeven: het is even wennen om met niets in je buik te trainen, maar de wetenschap dat elke calorie die je verbrandt van je zwembandje afkomstig is, werkt bijzonder motiverend.

5. Eet nooit meer dan een handvol koolhydraten

Vergeet de maatbeker en keukenweegschaal. De palm van je hand is een veel betere manier om je koolhydraten af te meten. Eet zoveel havermout, macaroni of rijst als in je hand past bij je avondmaaltijd en je controleert eenvoudig je koolhydraatinname.

6. Drink groene thee i.p.v. water

Door een deel van je dagelijkse vochtbehoefte met (groene) thee in te vullen, verbrand je een paar kilocalorieŽn extra. (Groene) thee zit namelijk boordevol antioxidanten die je vetstofwisseling stimuleren. Wel geen suiker toevoegen aan je kopje thee!

7. Schaf nieuw serviesgoed aan

Schep jij altijd je bord vol? Koop dan kleinere borden en je beperkt automatisch je porties. Liefst in het blauw, want die kleur remt je eetlust.

8. Intensiveer je (kracht)training

De sleutel tot vetverlies ligt in de intensiteit van je trainingen, niet zozeer in de duur ervan. Doe minder duurtrainingen en mťťr intensieve intervaltrainingen of sprinttrainingen. Ook kun je de pauzes tussen je setjes bankdrukken opvullen met bijvoorbeeld touwtjespringen. Zo krijg je een integrale kracht- en cardiotraining.

9. Winkel bewuster

Er wordt wel eens gezegd dat (zichtbare) buikspieren in de keuken worden gekweekt en niet in de sportschool. Wat ons betreft worden ze in de supermarkt gekweekt. Als je geen snoep, junkfood en suikerhoudende frisdrank in huis hebt, beperk je je verleidingen tot buitenshuis. Kun je lekkere trek niet onderdrukken? Zorg dan ervoor dat je tijdens je gang naar de supermarkt of het tankstation net zoveel energie verbruikt als de snack levert. Dan hoef je je ook niet schuldig te voelen.

10. Doe aan ochtendgymnastiek

Wat push-ups, sit-ups en kniebuigen als je net uit bed bent zorgen ervoor dat je bloed sneller gaat stromen en je stofwisseling direct op gang komt. Op deze manier verbrand je bovendien eenvoudig ťťn kilogram extra vet per jaar.

Bonustip: herprogrammeer je stofwisseling

Er zijn nog veel meer manieren om met je stofwisseling te ‘spelen’. Als het niet wil vlotten met je vetverbranding, ondanks dat je een calorietekort hebt gecreŽerd, is je stofwisseling wellicht ongelukkig geprogrammeerd. In dit artikel leggen we je uit hoe je dat zelf kan veranderen.