info[]surfplaza.be
Gezond en fit
voor een betere lifestyle
Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > welke slaaphouding is (voor jou) de beste?
Welke slaaphouding is (voor jou) de beste?
vrijdag 25 april 2014 12:54 uur
slaapposities
We brengen een derde van ons leven slapend door. Een goede lichaamshouding tijdens je slaap is dus van groot belang. Niet alleen omwille van de kwaliteit van je slaap, maar ook om andere gezondheidsredenen. Kamp je bijvoorbeeld met rugproblemen, dan kan je slaaphouding daarop van invloed zijn. We nemen 6 slaapposities onder de loep en bespreken van elke de voors en tegens.

1. Op de rug, met de armen langs het lichaam

Het slapen op de rug, met de armen naast je, wordt algemeen beschouwd als de meest gezonde slaappositie voor rug en nek. Uitermate aangenaam dus, voor jezelf toch. Voor je omgeving minder, want deze slaapwijze wordt sterk geassocieerd met gesnurk. Ook zijn er bij de rugslapers beduidend vaker tekenen van slaapapneu, een stoornis die ademhalingsproblemen tijdens de slaap, en plots wakker schrikken met zich mee brengt. Noch voor je omgeving, noch voor jezelf plezierig.

2. Op de rug, met de armen hoog

Op de rug slapen, maar dan met de armen hoog -onder je kussen bijvoorbeeld-, wordt ook wel de zeesterpositie genoemd. Naast alweer bevorderend voor de rug, is deze positie ook nog goed tegen rimpels en andere huidproblemen, acne bijvoorbeeld. Daartegenover staan dan weer gesnurk, en eventuele schouderproblemen.

3. Op de buik

Deze positie is goed voor je spijsvertering! Maar tenzij je een magische manier gevonden hebt om door kussens te ademen, zal je je hoofd toch moeten draaien, wat nekproblemen met zich meebrengt. Daarbij is de ruggencurve weinig ondersteund, dus mag de buikslaper zich ook aan rugproblemen verwachten.

4. Foetushouding

Alles aan de foetushouding klinkt gezellig en aangenaam. Je tilt je knieŽn hoog, laat je kin zakken, rolt je als het ware op in een warm, klein balletje. Een stil balletje ook, want foetushouding helpt tegen snurkproblemen. Gezond is deze slaapwijze echter niet: het doet geen deugd aan rug en nek, en is erg hinderlijk voor de ademhaling.

5. Op de zij, met de armen omlaag

Deze slaappositie is ideaal voor de rug, omdat de natuurlijke curve volop ondersteund wordt. Ook gesnurk moet eraan geloven, en alsof het nog niet voldoende was, helpt deze slaapwijze ook tegen slaapapneu. De perfecte positie? Neen, door de nachtelijke zwaartekracht zal je huid sneller verouderen, wat kan leiden tot rimpels en borstverzakkingen. Vooral hinderlijk voor vrouwen dus.

6. Op de zij, met de armen naar buiten gericht
Hier alle voordelen van de vorige slaappositie, nadelen zijn schouderpijn en armpijn. Dit komt doordat het uitstrekken van de arm de bloedsomloop hindert. Daarbij verhoogt ook nog eens de druk op de zenuwen.

Verschil linkerzij-rechterzij?

Als je gewoon bent op je zij te slapen, maakt het wel degelijk uit op welke zij je ligt. Op je rechterkant kan je al eens last krijgen van brandend maagzuur, op je linkerkant wordt er spanning uitgeoefend op de lever, longen en maag. Zwangere vrouwen kunnen beter op de linkerkant slapen volgens dokter, want dat zou de bloedcirculatie naar de foetus bevorderen.

Welke houding is de beste?

Op deze vraag bestaat geen eenduidig antwoord. De beste houding is in principe die waarin jij je het prettigst voelt en die je zo weinig mogelijk ongemakken bezorgt. Dit is doorgaans de slaappositie die je min of meer van nature aanneemt. Voor velen is dit een houding op de zij. Driekwart van de Belgen slaapt in zijlig, 20 procent in ruglig en 5 procent ligt op zijn buik. Zijlig is dus niet per se de beste positie, maar wel degene die voor de meeste mensen het prettigst is.

Bij specifieke klachten kan de juiste slaappositie problemen voorkomen. Daarbij is het van groot belang dat de wervelkolom in zijn natuurlijke houding ligt van de zijkant bezien. De lichte kromming moet dus tijdens de slaap behouden blijven.

Ondersteund door kussens

Welke positie je ook verkiest, een welbekende manier om gegarandeerd met minder pijn wakker te worden en comfortabeler te slapen, is simpelweg het lichaam ondersteunen met een kussen.
Wie slaapt op zijn rug, kan er –naast onder het hoofd- een onder zijn onderrug plaatsen voor maximaal slaapgenot. Voor de zijslapers werkt een extra kussen tussen de knieŽn, voor de buikslapers kan eentje onder de heupen wellicht helpen, omdat de gewrichten daar baat bij hebben.

Tot slot

Misschien geloof je er niet in, maar de slaaphouding die je van nature aanneemt, schijnt iets te zeggen over je persoonlijkheid. Daarover in onderstaande video.