Magazine

Dit zijn de 40 meest tijdloze liedjes op Spotify

Tot voor kort was het moeilijk om de populariteit van oudere muziek in te schatten, aangezien de meeste charts enkel gebaseerd zijn op verkoopcijfers van recent materiaal. Alleen de radiolijstjes aan het eind van het jaar, zoals de 1000 Klassiekers en de Top 2000, geven enig inzicht, al zijn die dan weer veeleer gebaseerd op de voorkeuren van een relatief beperkte groep radioluisteraars. Met wereldwijd 75 miljoen gebruikers die dagelijks muziek afspelen kan Spotify een beter beeld geven van muziek die de tand des tijds heeft doorstaan. De website Poly-graph heeft Spotify's data op dit gebied fraai gevisualiseerd en brengt je onder meer een eindeloze lijst van de meest tijdloze songs.

 



 

Hoe immens groot de schare Spotify-gebruikers ook is, helemaal representatief voor de mondiale muzieksmaak is ze nu ook weer niet. Zo is de dienst in landen als China en Rusland veel minder populair dan in bijvoorbeeld de VS en Canada. Daarnaast is de gemiddelde Spotify-gebruiker een twintiger en die heeft toch iets minder op met de sixties en seventies. Dit in ogenschouw nemende, vind je hieronder de 40 populairste Spotify-tracks die ouder zijn dan tien jaar, gerangschikt naar aantal keer afgespeeld. Queens 'Bohemian Rhapsody' uit 1975 is veruit de oudste titel in de lijst.

 


 

Klik voor een oneindige lijst die bovendien interactief is: zo kan je de populairste songs uit een bepaald decennium kiezen (dat wil zeggen tot en met 2005) en de populairste liedjes van één bepaalde artiest opzoeken. Selecteren op land of continent is helaas niet mogelijk.

 

Eerder bracht Spotify al een wereldkaart waarop je kan zien welke muzieknummers in een bepaalde stad of regio het populairst zijn, afgezien van de nationale en internationale hitmuziek.

 

Afgelopen week ontstond er overigens heisa over het nieuwe privacybeleid van Spotify. De dienst wil veel meer gebruikersinformatie vergaren, onder meer vanop smartphones, om zodoende gerichtere advertenties te kunnen aanbieden. Volgens Spotify-CEO Daniel Ek zijn de voorwaarden echter verkeerd gecommuniceerd.

Laatste reacties