Magazine

1 op de 5 Belgen shopt via sociale media

Sociale media worden steeds belangrijke verkoopkanalen, ook in ons land. 1 op 5 Belgen zegt weleens een product via Facebook of Instagram te kopen. Dat staat te lezen in een onderzoeksrapport van CRM-softwarebedrijf Salesforce. Hun Connected Shoppers Report is het resultaat van een grootschalige studie om het shopgedrag van consumenten wereldwijd in kaart te brengen. In België werden 500 consumenten ondervraagd.

 

Niet zo winkeltrouw

 

Zalando, Bol, Coolblue, La Redoute, … Zoveel smaken in webwinkels en de Belg lust ze gerust allemaal. Meer dan 80% procent van de Belgen geeft aan bij een combinatie van winkels te shoppen en dus niet heel erg winkeltrouw te zijn. Daarbij laten ze zich vooral leiden door speciale aanbiedingen. Die zullen, met Black Friday en de feestdagen in het vooruitzicht, weer veelvuldig op ons afkomen.

 

Eindejaar

 

Van feestdagen gesproken: 57% van de ondervraagde Belgen verwacht minstens één online aankoop te doen tijdens de eindejaarsperiode. Dat geeft tevens aan dat nog heel wat Belgen er ‘gewoon’ op uit zullen trekken om hun waar in fysieke winkels te zoeken.

 

Sociale media

 

Salesforce stelt tevens vast dat steeds meer Belgen aankopen doen via sociale media. 1 op 5 zegt soms een product te kopen via Facebook of Instagram. Vooral Facebook Marketplace blijkt in trek te zijn. Een kleine 10% maakt ook weleens gebruik van chatapplicaties zoals WhatsApp en Messenger, beide eigendom van Facebook overigens.

 

Generatieverschillen

 

Een laatste opmerkelijkheid in het lijvige Salesforce-rapport zijn de generatieverschillen. Elke generatie lijkt zijn eigen specifieke kanalen te verkiezen. Daar zit wel een logische trend in: hoe jonger men in contact komt met digitale technologie, hoe sneller men online kanalen aankopen zal doen.

Laatste reacties