Magazine

Etsy, de online marktplaats voor handgemaakte en vintage producten

Natuurlijk, webshopreuzen als Bol en Amazon verkopen bijna alles wat een hartje begeren kan. Behalve dan als je spullen zoekt die uniek en handgemaakt zijn. Maar dan kan je terecht op Etsy, dé online marktplaats voor handgemaakte en vintage producten. In de digitale winkelwereld is Etsy een buitenbeentje waar de grote jongens amper mee weten te concurreren. De site werd in 2005 opgericht en groeide in tien jaar uit tot een beursgenoteerd bedrijf.

 

Handelssite voor fijnproevers

 

Etsy koppelt mensen die op zoek zijn naar unieke producten aan onafhankelijke verkopers uit de hele wereld. Op de site kan je kiezen uit miljoenen handgemaakte en vintage producten en craftmaterialen die door miljoenen zelfstandige verkopers – veelal particulieren – gecreëerd of verzameld zijn.

 

Etsy heeft geen magazijnen: je koopt dus rechtstreeks bij de aanbieder van het product, zoals dat ook op online marktplaatsen als eBay het geval is. Door beoordelingen en commentaren van anderen krijg je een goede indruk van de kwaliteit van de verkoper.

 

Aanbod

 

Het aanbod op Etsy is enorm en haast overweldigend – niet bepaald een vlooienmarkt waar je na een uurtje bent uitgestruind. Of je nou op zoek bent naar sieraden, schilderijtjes, beelden, vazen, kleding of speelgoed, op Etsy kijk je je ogen uit. Ook ideaal voor als je naar een niet-alledaags cadeau op zoek bent.

 

 

Toch zijn niet álle spullen die in de webshops van Etsy worden aangeboden uniek en handgemaakt. Het bedrijf wijzigde in oktober 2013 haar voorwaarden. Via de site mochten voortaan ook in de fabriek gemaakte massaproducten worden verkocht, mits ouder dan twintig jaar, en spullen waarvan de productie door de verkoper was uitbesteed.

 

Groei en concurrentie

 

Etsy verdient haar geld door een commissie van 20 dollarcent per geplaatst item te vragen en een verkoopcommissie van 5 procent. Tot een jaar geleden was die commissie nog 3,5 procent. Etsy verhoogde de commissie om nog meer geld in marketing te kunnen stoppen.

 

Dat laatste wellicht om het hoofd te bieden aan Amazon, dat intussen een aparte afdeling ‘Handmade’ had gecreëerd. Maar vooralsnog lijkt de shopgigant Etsy daarmee niet af te remmen: de inmiddels beursgenoteerde handelsplaats groeit nog altijd als kool. Mensen die bijzondere producten zoeken voelen zich waarschijnlijk meer aangetrokken tot een site als Etsy dan een commerciële reus als Amazon.



Laatste reacties