Magazine

Alles over Pinterest, het sociale fotoprikbord

Pinterest is dé rijzende ster aan het firmament van de social media. Het is een soort van virtueel prikbord, waarop je foto's van alles wat je interessant vindt kunt pinnen, of prikken. Vandaar de naam. Anderen kunnen reageren op je pins en er kan ook geliked worden (waar hebben we dat eerder gezien?). Pinterest groeit de laatste tijd hard. Zó hard, dat gebruikers meer tijd doorbrengen op Pinterest, dan op Twitter, LinkedIn en Google+ samen. Vooral bij vrouwen is het netwerk enorm in trek. Op dit moment heeft Pinterest al meer dan 10 miljoen gebruikers. Alle reden voor een nadere kennismaking met dit interessante fenomeen.

 

Wat is het?

 

Pinterest kunnen we dus het beste omschrijven als een virtueel prikbord, met plaatjes. Dat prikbord bestaat uit talloze mood boards, steeds gewijd aan een bepaald thema. Een mood board over bruiloften bijvoorbeeld. Je zoekt het web af naar inspirerende ideeën – voor je jurk, bruidsboeket, corsage, kleding van de bruidsmeisjes – en je prikt ze op je bord met de Pin It-button. En het leukste van alles is: je kan dit delen met andere 'gepinteresteerden', die erop kunnen reageren. En juist door dat aspect van gemeenschappelijke interesse onderscheidt Pinterest zich van andere social bookmarkingservices, zoals Reddit.

 

 

Besloten feestje

 

Pinterest groeit sneller dan de Chinese economie. De site staat al in de Amerikaanse top-10 van meest bezochte sites. Dat zegt genoeg. Wil je ook 'pinnen'? Dan heb je wel een uitnodiging nodig. Pinterest is namelijk een besloten feestje, waar je niet zomaar binnenkomt. Geen uitnodiging? Dan kan je altijd vragen of je toch binnen mag komen. Opvallend is het grote aantal aanwezige vrouwen op het feestje: maar liefst 80% van alle aanwezigen is vrouw. Dat is niet omdat de portier discrimineert, maar omdat Pinterest nu eenmaal aan vrouwen appelleert. De 10 meest gevolgde gebruikers op Pinterest zijn, met uitzondering van de twee mannelijke oprichters – Ben Silbermann en Evan Scharp – overwegend vrouw en daarmee een goede afspiegeling van het totale gebruikerspubliek. In de top tien staan onder anderen twee grafisch ontwerpsters en een kledingontwerpster; de doorsnee gebruiker is een vrouw met een creatief beroep. Mannen begrijpen kennelijk niet goed wat zo leuk is aan plaatjes prikken op een prikbord…

 

Voorbeeld van een mood board.

 

De hype voorbij

 

Pinterest lijkt een beetje op Facebook, met het verschil dat hier niet zozeer vrienden, maar interesses centraal staan. En juist daarom is Pinterest enorm interessant voor adverteerders. Des te opvallender is het dat je geen advertenties aantreft op Pinterest. We might also try adding advertisements, but we haven't done this yet, luidt het. Toch zijn de makers van Pinterest al op een slinkse manier bezig het succes van hun site te verzilveren. Je ziet dan wel geen (betaalde) advertenties, maar er worden wel degelijk producten gepromoot. Door jou als gebruiker welteverstaan. Als jij namelijk een plaatje van laten we zeggen een trouwjurk vastpint, linkt dat plaatje door naar de verkopende bruidsboetiek. Door dat linken is Pinterest ook vanuit SEO-oogpunt interessant voor bedrijven. Pinterest genereert al meer uitgaand verkeer naar websites van derden dan YouTube, Google+ en Linkedin samen. Alleen Facebook, Google en Twitter doen het beter. Je kan dus gerust stellen dat Pinterest de hype voorbij is. Ook investeerders zien brood in Pinterest; het afgelopen half jaar pompten zij bijna 30 miljoen euro in het bedrijf.

 

Pinteressante klonen

 

Goed voorbeeld doet volgen. Inmiddels zijn er tientallen websites die op Pinterest lijken. Zoals je van ons gewend bent, gingen wij op zoek naar de pinteressantste, uhm, interessantste.

 

1. FFFFOUND!

 

FFFFOUND! is een website waar je alledaagse foto's die je om de één of andere reden leuk vindt kan uploaden. A la Pinterest dus. Er is ook een bookmarklet voor alle populaire browsers en FFFFOUND! is ook beschikbaar als iPhone-app.

 

 

2. The Fancy

 

Het principe van The Fancy wijkt niet zoveel af van dat van Pinterest. Er is één belangrijk verschil: waar Pinterest bovenal vrouwen behaagt, probeert The Fancy vooral mannelijke gebruikers te bekoren en wel door te focussen op gadgets, design, vrouwelijk schoon en dergelijke. Andere verschillen met Pinterest : minder thematisch gerangschikt (geen moodboards, maar gewoon alles in je stream zetten) en géén invite only policy.

 

 

3. Imgfave

 

Op Imgfave kom je de raarste foto's tegen. Je kan 'gewoon' inloggen met je Facebook- of Twitter-account en de site verkennen. Imgfave heeft dezelfde functionaliteiten als de hiervoor besproken sites, met als extra mogelijkheid foto's te delen op Facebook en Twitter.

 

 

4. Dribble

 

Dribbble is een soort Twitter voor grafisch ontwerpers. Je kan je dan ook aanmelden met je Twitter-account. Je kan als toeschouwer foto's zoeken en delen, maar pas foto's uploaden als je daartoe wordt uitgenodigd door leden. Tot die tijd ben je slechts prospect, oftewel aspirant-lid.

 

 

5. 1x.com

 

Op het kunstzinnige 1x.com kan je per dag gratis één foto uploaden. Als je je aanmeldt, kan je duizenden foto's in verschillende categorieën bekijken, becommentariëren, als favoriet markeren, delen en e-mailen. Ook kan je vrienden maken en personen volgen.

 

 

Foto's mis- of gebruiken?

 

Leuk, al die foto's delen, maar hoe zit het met auteursrechten? In één woord: lastig. Sommige websites vergelijken Pinterest (en soortgelijke websites) al met Napster en zeggen dat de website inbreuk op auteursrechten 'aanmoedigt'. Tja … Daar hebben ze een punt. Immers, je 'kopieert' foto's van derden zonder daar vooraf toestemming voor te vragen. Pinterest verbiedt overigens het pinnen van foto's waar je geen auteursrechten op hebt, maar controleert dat niet. Wat je pint en repint is je eigen verantwoordelijkheid, aldus Pinterest. 'Nonsens', zeggen anderen. Je kopieert geen foto's, je gebruikt ze alleen, net als Google Afbeeldingen miniaturen weergeeft van foto's op het web. Dat is fair use en geen inbreuk op het auteursrecht. Wij laten in het midden wie het bij het juiste eind heeft en adviseren je: kijk uit wat je (re)pint!

 

WTF is Pinterest?

 

Ter vervollediging nog een hele rits feitjes en cijfers over Pinterest, vervat in een infographic van OnlineSchools.com.

 


Reacties

Laatste reacties