facebookinstagramsocial mediareizenchat appswebtoolsbelgiëe-commerceappsfotografie
Magazine
Coosto: zoekmachine voor social media
Waar Google nog altijd weinig soelaas biedt voor het doorzoeken van social media, duiken er steeds vaker alternatieve, 'sociale' zoekmachines op. Zo bespraken we Topsy al eens, een vernuftige Twitter-zoekmachine. Nieuw is Coosto, een webtool van zowaar Nederlandse makelij, waarmee je niet alleen Twitter, maar ook tal van andere sociale webmedia kan doorzoeken, inclusief Facebook en Instagram. Vooral handig als je wilt weten wat er in real-time zoal over een bepaalde gebeurtenis of persoon wordt gezegd, en hoe positief of negatief men daarover gestemd is.
Het Eindhovense Coosto is van huis uit een softwareleverancier op het gebied van webmonitoring. Het aardige is dat ze hun technologieën nu ook in een publiek toegankelijke zoekmachine hebben verwerkt. Deze staat je toe om tot dertig dagen terug zoeken in de data van sociale mediakanalen, nieuwssites, blogs, fora en meer dan 400.000 andere sites. Geografisch bezien zijn er tot op heden drie versies, namelijk voor België, Nederland en voor het Verenigd Koninkrijk. Niet geheel toevallig werd de zoekmachine net voor het WK gelanceerd. Via Coosto kan je immers perfect de heersende opinies peilen over de Rode Duivels en alle andere hot topics rondom het mondiale voetbalspektakel.
Dat 'peilen' maakt Coosto extra makkelijk voor je dankzij cijfers en grafieken die je bij elke opzoeking krijgt voorgeschoteld. Die geven een indruk van hoe een onderwerp 'leeft' en hoe de sentimenten zijn. Dat laatste probeert Coosto te distilleren uit waardeoordelen die online uitingen dikwijls bevatten. Mede getuige de lage percentages 'positief' en 'negatief' is het Coosto-algoritme op dit punt nog niet zo verfijnd. Bovendien kunnen waardeoordelen cynisch bedoeld zijn, iets wat voor een 'machine' vooralsnog heel lastig te detecteren is. Niettemin geeft de sentimentscore, zeker bij grote trending topics, een aardige indicatie van de heersende opinies.
Coosto staat je tevens toe om te filteren op foto's en video's, en op bron (bijvoorbeeld alleen Facebook). Dit alles in een strakke, gebruiksvriendelijke interface.