Magazine

De 6 beste apps voor krachtsporters

Het zal niet lang meer duren voordat de sportscholen weer open gaan. Hopelijk ben je nog net op tijd om voor de zomer jouw droomlijf bij elkaar te trainen. De beste resultaten bij krachttraining boek je als je training en progressie nauwgezet bijhoudt, zodat je elke training een stapje hoger kan gaan. Progressive overload, heet dat in vaktermen. Zo’n trainingslog bijhouden kan met pen en papier, of natuurlijk met behulp van een app. Hieronder zetten we de beste voor je op een rij.

 



 

1. Strong Workout Tracker Gym Log

 

Strong is veel meer dan een fitnesslogger. De app bevat een grote bibliotheek van fitnessoefeningen met uitleg en al, en stelt je in staat om een compleet fitnessprogramma samen te stellen.

 

Je progressie kan je nauwgezet opvolgen dankzij duidelijke grafieken. Daarnaast zitten er nog allerlei extra’s in, zoals een 1RM-calculator (de echte krachtsporter weet waarvoor die bedoeld is), een timer voor rustpauzes tussen de sets, en opwarmroutines. Je kan de gegevens desgewenst synchroniseren met Apple Watch en Google Fit. Strong maakt een personal trainer kortom overbodig.

 

De gratis versie beperkt je wel tot slechts drie oefeningsroutines. Houd er tevens rekening mee dat de app volledig in het Engels is.

 

Download: iOS, Android.

 

 

2. StrongLifts 5×5 Krachttraining

 

Stronglifts is een app voor de ware gewichtheffer, die focust op de drie grote samengestelde oefeningen: deadlift, squat en bench press.

 

De app biedt een kant-en-klaar programma met trainingslogs om stukje bij beetje sterker te worden in deze oefeningen. Het 5×5 duidt op de programmering van die oefeningen, namelijk telkens vijf sets van vijf herhalingen. Stronglifts is er dus vooral voor de pure krachtsporter of powerlifter en minder geschikt voor wie vooral bodybuildingdoeleinden nastreeft.

 

Download: iOS, Android.

 

 

3. Fitbod

 

Zoals de naam al verraadt, is Fitbod dé app om een fit lichaam te krijgen. De fraai ontworpen applicatie biedt een grote verscheidenheid aan oefeningen. Het Fitbod-algoritme stelt het juiste programma voor je op en past dat automatisch aan op basis van je progressie.

 

In praktijk zal vooral de beginnende krachtsporter hiermee gediend zijn; meer ervaren ijzervreters kiezen best voor Strong, Stronglifts of de volgende app die we bespreken: Fitness A.I.

 

Download: iOS, Android.

 

 

4. Fitness A.I.

 

Fitness A.I. werkt net als Fitbod met een algoritme dat je helpt om in binnen zo kort mogelijke tijd je sterkste ik tevoorschijn te toveren. De app helpt je om je progressive overload te personaliseren, zodat je niet hoeft na te denken over hoeveel sets, reps en gewicht je moet gebruiken. Dat alles wordt op een fraaie manier inzichtelijk gemaakt met statistieken en grafieken.

 

Let wel, Fitness A.I. is alleen beschikbaar voor iOS-apparaten.

 

Download: iOS.

 

 

5. HeavySet

 

HeavySet is een fitnesstracker-app voor serieuze krachtsporters die elk detail van hun training willen vastleggen. Je kan er dan ook je complete work-out-routine mee loggen: oefeningen, trainingsintensiteit, aantal herhalingen, kracht (1RM), rusttijden enzovoort. Dat alles in een heel efficiënte, intuïtieve interface.

 

HeavySet is wel alleen voor iOS beschikbaar.

 

Download: iOS.

 

 

6. Fitness Point

 

Met Fitness Point kan je je eigen fitnessprogramma samenstellen of je kiest voor een van de kant-en-klare work-outs. De app bevat maar liefst meer dan 400 oefeningen, inclusief uitleg met animaties. Pluspunt is dat de app ook in het Nederlands verkrijgbaar is, daar waar de andere apps enkel Engelstalig zijn. Houd er wel rekening mee dat de gratis versie beperkt is en advertenties bevat.

 

Download: iOS, Android.

 



Laatste reacties