info[]surfplaza.be
banner468x60_2
Gezond en fit
voor een betere lifestyle
Je bevindt je hier: startpagina > gezond en fit > 7 tips tegen vroegtijdig klaarkomen
7 tips tegen vroegtijdig klaarkomen
20 augustus 2015, 11:44 uur
vroegtijdige-zaadlozing
Vroegtijdig klaarkomen is voor een deel van de mannen een groot probleem, en houdt in dat beperkte seksuele stimulatie al tot een orgasme leidt. Hoewel de oorzaak vaak een bepaalde vorm van angst is, en in dat geval dus psychisch is, kan de aandoening meerdere achtergronden hebben. Er zijn bijvoorbeeld ook biologische redenen te noemen voor ‘ejaculatio praecox’, zoals de Latijnse benaming ervan luidt. Wat er ook ten grondslag mag liggen aan dit ongemak, zeker is dat voortijdige zaadlozing bij mannen en hun sekspartner(s) voor de nodige frustratie kan zorgen.

Onderzoekers en medici schatten dat 20 tot 30 procent van de mannelijke wereldbevolking op een bepaald punt in het leven te maken krijgt met premature ejaculatie. Overigens treft de aandoening vooral mannen onder de veertig. Dat maakt te vroeg klaarkomen desondanks een van de meest algemeen voorkomende seksuele stoornissen. Mannen voor wie dit probleem de dagelijkse realiteit is voelen het vaak als een gebrek, ervaren schaamte en hebben het idee dat ze tijdens de seks niet genoeg controle hebben.

Oorzaken

Onder de psychische oorzaken van chronische vroegtijdige zaadlozing zijn er drie die het meest lijken voor te komen. Dat zijn:

  • Vroege seksuele ervaringen die gepaard gingen met opwinding, de angst om ‘gesnapt’ te worden en de daaraan gekoppelde noodzaak om snel te presteren. Mannen kunnen hierdoor een overgevoeligheid ontwikkelen voor seksuele prikkelingen en zijn niet in staat om ook echt van een vrijpartij te genieten.
  • Angst en onzekerheid over de eigen seksuele verrichtingen of andere levensvraagstukken. Dergelijke angst kan leiden tot overgevoeligheid en een voortijdige ejaculatie.
  • Bezorgdheid over een erectiestoornis, of impotentie zoals dit in het verleden werd genoemd. Mannen die bang zijn dat zij hun erectie niet lang genoeg kunnen volhouden, kunnen een neiging tot te vroeg klaarkomen ontwikkelen.
Biologische achtergronden kunnen zijn:

  • Abnormaal hormoonniveau;
  • Gebrek aan de neurotransmitter serotonine;
  • Aandoening van het ejaculatiesysteem;
  • Diabetes of een hart- en vaatziekte;
  • Problemen rond de schildklier;
  • Ontsteking of infectie van de voortplantingsorganen, met name in de prostaat of urinebuis.
Niet per definitie problematisch

Ondanks het feit dat een te snelle ejaculatie de duur van de daadwerkelijke penetratie behoorlijk kan verkorten, hoeft het niet altijd als probleem te worden ervaren. Het orgasme is een logisch gevolg van de seksuele opwinding die eraan voorafging en meer prikkeling leidt nu eenmaal tot een snellere zaadlozing. Daarbij betekent klaarkomen natuurlijk ook niet per se het einde van een vrijpartij. Je kunt je sekspartner daarna immers nog op diverse andere manieren bevredigen. Al moet je natuurlijk ook jezelf niet tekortdoen. Gelukkig bestaan er verschillende oplossingen om een ejaculatie uit te stellen.

Tips om te vroeg klaarkomen te voorkomen

  • Diep ademhalen
    Het bewust toepassen van een andere ademhaling is een vorm van meditatie die kan helpen om controle te krijgen over de staat van opwinding die tot een zaadlozing leidt. De kunst is om vijf seconden diep in te ademen, de adem drie seconden vast te houden en dan vijf seconden uit te ademen. Als je dit regelmatig oefent kan deze techniek je in de slaapkamer goed van pas komen.
  • De stop-en-startmethode
    Hierbij speelt masturbatie een grote rol, maar vanzelfsprekend moet regelrechte zelfbevrediging worden voorkomen. Zodra je voelt dat het orgasme eraan komt, stop je met masturberen en las je enkele minuten pauze in. Daarna herhaal je dit totdat je door hebt tot hoever je kunt gaan zonder klaar te komen. Uiteindelijk kun je deze methode dan ook toepassen als je seks met een ander hebt.
  • De knijptechniek
    Hierbij knijpt je sekspartner of jijzelf aan de basis van de penis op het moment dat je je ejaculatie voelt naderen. De achterliggende gedachte is dat door het knijpen de erectie wordt verminderd. Net als bij de vorige tip moet dit eerst worden geoefend tijdens het masturberen, zodat je weet wat het juiste knijpmoment is.
  • Kegeloefeningen
    Kegeloefeningen doe je niet op de bowlingbaan, maar is een training om de bekkenbodemspieren steviger te maken. Eigenlijk bedoeld voor vrouwen en uitgevonden door de gynaecoloog Arnold Kegel, kunnen mannen door de ‘musculus pubococcygeus’ aan te spannen hun ejaculatie leren beheersen. Een goede oefening is het met behulp van deze spier tijdelijk onderbreken van de urinestraal tijdens het urineren. Als je dit beheerst moet je na een tijdje ook je zaadlozing kunnen uitstellen.
  • De tantratechniek
    Dit is eigenlijk een combinatie van een paar van de hiervoor genoemde methodes. Wanneer je het hoogtepunt voelt naderen, dient de penis direct te worden teruggetrokken. Tegelijkertijd moet je de pubococcygeusspier spannen en je kin op je borst leggen. Vervolgens haal je diep adem, zodat je de controle terugkrijgt.
  • Langduriger voorspel
    Mochten bovengenoemde tips geen blijvende oplossing bieden of te veel oefening vergen, dan kun je altijd nog kiezen voor een uitgebreider voorspel. Door niet te snel tot penetratie over te gaan zal de seksuele prikkeling in eerste instantie beperkt zijn en een zaadlozing voorlopig uitblijven.
  • Oplossingen bij biologische oorzaken
    Wanneer er biologische achtergronden zijn waardoor je te snel klaarkomt, zijn er andere middelen beschikbaar. Zo bestaan er crèmes en condooms met een verdovende werking, waardoor de eikel minder gevoelig wordt. Een bekend merk is Emla crème. Daarnaast kun je Priligy-pillen slikken of voedingssupplementen als rozenwortel of Griffiona gebruiken.
Wat de beste oplossing is verschilt per persoon, maar veel mannen krijgen dankzij de genoemde beheerstechnieken de controle over hun ejaculatie weer terug met langere en intensievere seks als gevolg.