Magazine

Laat Google raden wat je tekent

quickdrawHet aloude spelletje Pictionary kan je nu ook tegen de computer spelen. Tegen Google, meer bepaald. Hun nieuwste speeltje Quick, Draw!, een fraai staaltje kunstmatige intelligentie (ofwel Artificial Intelligence, ofwel AI), probeert namelijk te raden wat jij tekent. En daardoor word je, wellicht op pijnlijke wijze, geconfronteerd met je eigen tekentalent. Want hoe teken je eigenlijk een ventilator, een brood, een kandelaar, een hamer, een laptop of een stronk broccoli?

 

Snelle tekenopdrachten

 

Quick, Draw! werkt heel simpel. Het spel schotelt je zes tekenopdrachten voor die elk maar 20 seconden duren. In dat korte tijdsbestek moet je, door middel van je muis, een voorwerp, begrip of dier tekenen. Onderin beeld zie je hoe de kunstmatige intelligentie de vormen aan het herkennen is en probeert te raden wat je tekent. Hoe meer mensen het spel spelen, hoe slimmer Googles algoritme wordt.

 

 

Meer dan een spelletje

 

Voor Google is Quick, Draw! uiteraard veel meer dan een spelletje. Het laat zien hoe de technologiegigant systemen voor computergestuurd leren bouwt. Ook toont het aan dat beeldherkenningssoftware belangrijk is voor Google. Bekend is dat het bedrijf beter wil worden om foto’s te herkennen en zo bijvoorbeeld zijn dienst Google Afbeeldingen wil verbeteren.

 

Meer A.I.-experimenten

 

Quick, Draw! is onderdeel van een nieuwe website van Google die projecten op het gebied van kunstmatige intelligentie een thuis moet geven. Op A.I. Experiments kunnen programmeurs die bezig zijn met opensourceprojecten op het gebied van AI hun werk tentoonstellen. Andere Google-projecten zijn A.I. Duet, waarbij je op de piano een paar noten speelt waarna de computer het afmaakt. Ook is er de Giorgio Cam, die objecten herkent en vervolgens in een lied omzet, of Bird Sounds, waarbij duizenden vogelgeluiden gevisualiseerd worden.

 

quickdraw.withgoogle.com



Laatste reacties