Magazine

Mag je zomaar Instagram-foto’s embedden op je website?

Instagram is een onuitputtelijke bron van mooi, interessant, grappig, bijzonder én persoonlijk fotomateriaal. Bovendien biedt het platform de mogelijkheid om berichten – foto’s en video’s dus – in te sluiten op andere plekken, zoals websites en weblogs. Maar juist dat roept vragen op. Want mag je zomaar auteursrechtelijk beschermd materiaal van een ander publiceren, onder het mom van insluiten (’embedden’)? Een netelige kwestie, zo blijkt. Twee rechtszaken daarover hadden een verschillende uitkomst, waarom Instagram er zich nu zelf over uitgesproken heeft.

 

Rechtszaken

 

In april van dit jaar verloor een Amerikaanse fotografe een rechtszaak die hij had aangespannen tegen nieuwssite Mashable, die een van zijn foto’s zonder toestemming had ingevoegd. Mashable won de zaak: de rechter meende dat de fotografe voor de foto een licentie gegeven had aan Instagram, en dat het inbedden een sublicentie was.

 

Een vergelijkbare recente rechtszaak van een fotograaf tegen Newsweek.com draaide echter op een ander vonnis uit. Hier oordeelde de rechter namelijk dat er niet voldoende bewijs was dat er een sublicentie gegeven wordt bij het embedden van een Instagram-bericht. De uitspraak in de lopende zaak volgt binnenkort.

 

Wat Instagram er zelf over zegt

 

Dus hoe zit dat nu precies, met het auteursrecht op foto’s die op Instagram worden geplaatst? Website Ars Technica legde die vraag aan Instagram zelf voor. Het bedrijf antwoordde dat je met het plaatsen van foto’s en video’s op Instagram weliswaar een sublicentie geeft aan hen geeft, maar dat die niet voor het embedden geldt. Wie foto’s doorplaatst, is dus zelf verantwoordelijk is voor het verkrijgen van toestemming van de fotograaf.

 

Andere regels in de EU

 

Maar daarmee is de kous nog niet af. In de EU gelden namelijk andere regels, volgens welke embedden niet als nieuwe openbaarmaking van een auteursrechtelijk beschermd materiaal geldt. Daardoor is er in Europa ook geen licentie nodig in een dergelijk geval. Dat lezen we op verschillende juridische websites.

 

Slotsom en advies

 

Het embedden van Instagram-berichten is zeer gebruikelijk op nieuwswebsites, weblogs enzovoort. Als je content op Instagram plaatst, moet je er dus rekening mee houden dat dit kan gebeuren. Als je het onwenselijk vindt dat bepaalde foto’s op die manier door derden gebruikt kunnen worden, kan je ze beter niet publiceren of uitsluitend op een afgeschermd Instagram-account (door middel van de privé-modus dus).

 

Andersom: als je in Europa een Instagram-bericht op je website wilt insluiten, hoef je daar in principe geen toestemming voor te vragen. ‘In principe’, want auteursrecht in de digitale wereld blijft ook bij ons vaak een grijs gebied. Als je echt zeker van je zaak wilt zijn, neem je best even contact op met degene die het Instagram-bericht geplaatst heeft vooraleer je het op je website gebruikt.



Laatste reacties