Magazine

Zalando.be: ook in België niet te stuiten

De tv-commercials vallen niet bij iedereen in de smaak, maar feit is dat Zalando hard aan de weg timmert. De van oorsprong Duitse webshop is naar eigen zeggen zelfs de snelst groeiende start-up ooit. Nog maar actief sinds 2008 is Zalando intussen Europa's grootste online winkel op het gebied van schoenen en kleding. Ook België lijkt, in amper één jaar tijd, ingepalmd. Tijd voor een nadere kennismaking met het booming bedrijf en wellicht, daaruit voortvloeiend, een verklaring voor het succes.

 

Wie de schoen past…

 

Het is moeilijk voor te stellen, maar een paar jaar geleden was verkoop van schoenen via internet nog een onbekend fenomeen. Ondanks de opmars online kledingwinkels, bleef de schoen een product dat je toch maar beter in een 'échte' winkel kan kopen. Schoenen moet je passen. Even door de winkel lopen om te voelen hoe het leder om je voet sluit. En toch ging in 2008 een Duitse webwinkel van start gespecialiseerd in voetenwaar. Zalando dus. En het werd een doorslaand succes. Duitsland en intussen de rest van Europa liggen aan hun, uhm, voeten. In vier jaar groeide Zalando uit tot een imperium met ruim een miljard euro omzet.

 

Leveringsvoorwaarden als troef

 

Het Zalando-concept lijkt dus een gouden vondst, al hebben oprichters Robert Gentz en David Schneider (beiden nu 30) het eigenlijk afgekeken van het Amerikaanse Zappos. Dat wist door een superieure customer service tot één van 's werelds meest succesvolle e-shops uit te groeien. Zalando kent een gelijkaardige service: gratis bezorgen, ook bij de kleinste bestelling. En gratis terugsturen binnen dertig dagen. Zo kan de consument de schoen als het ware thuis 'passen'. Ongeveer de helft van wat besteld is, komt terug. Een ander voordeel van digitaal schoenshoppen zijn de collecties, die online immers vele malen groter en niet seizoensgebonden zijn. Naast schoenen horen intussen ook kleding, exclusieve accessoires, beautyproducten, woonartikelen en sportartikelen tot het uitgebreide assortiment.

 

Reclame reclame

 

Ondanks de financiële crisis in Europa wisten de Zalando-oprichters zich financieel geruggensteund door enkele van Duitslands grootste internetmiljonairs. Daardoor konden ze niet alleen een efficiënte logistiek op poten zetten, maar ook een ongekende advertentiecampagne. Door het veelvuldig uitzenden van (peperdure en lichtelijke irritante) tv-commercials steeg de naamsbekendheid van startup in rap tempo tot grote hoogten. Een formule die vervolgens ook in andere Europese landen met succes werd toegepast. In België opende Zalando nog maar vorig jaar april haar virtuele deuren, maar dankzij spots als deze (met die tergende schreeuw van geluk), aangevuld met webreclame (die je nogal eens achtervolgt) werd de e-tailer ook bij ons in no time een begrip.

 

Vlamingen vs. Walen

 

Nu Zalando bijna een jaar in ons land actief is, zag ze de mogelijkheid om het shopgedrag van ons Belgen te analyseren – en dan vooral de verschillen tussen Vlamingen en Walen. Qua aankoopbereidheid ziet Zalando geen verschil tussen Vlamingen en Walen. 60 % van de kopers is Nederlandstalig, 40 % Franstalig, net zoals de verhouding van de bewonersaantallen. Toch kwamen er wel degelijk verschillen uit de bus. Vlamingen zijn volgens het onderzoek (infografiek) vooral luxekopers. Om dat te compenseren, kopen ze minder vaak. Walen zijn dan weer echte shopaholics. Ze winkelen vaker, maar de gekochte producten zijn doorgaans goedkoper. Vlamingen zijn selectiever tijdens het winkelen, Franstaligen winkelen meer impulsief, klinkt het verder nog.

 

Verlieslatend

 

Zalando gaat als een komeet, wat niet wegneemt dat de e-tailer nog steeds verlieslatend is. In 2012 werd weliswaar de omzet verdubbeld (!) tegenover een jaar eerder, maar door de grote investeringen wordt nog verlies gemaakt, aldus Tijd.be. In Duitsland draait het bedrijf wel al breakeven. Het heeft plannen om komende zomer in Mönchengladbach een tweede groot logistiek centrum te openen. Het andere staat in Erfurt.

 

Nog even praktisch

 

Of je nu op zoek bent naar bekende trendmerken of naar de felbegeerde designerlabels, de collectie van Zalando biedt ongetwijfeld iets van je gading en tegen scherpe prijzen. In totaal werkt Zalando samen met meer dan 1000 merken. Daarnaast vergewis je je van het volgende:

– gratis levering ongeacht het aankoopbedrag;

– 30 dagen retourrecht;

– veilige online betaling met SSL-verbinding;

– certificering als veilige c.q. betrouwbare webwinkel door BeCommerce en Trusted Shops.

 

De betalingsmogelijkheden:

– voortuitbetalen via pc-banking;

– betalen na ontvangs van de goederen*;

– Bancontact/MisterCash;

– creditcard (Maestro, MasterCard, Visa of American Express);

– PayPal.

 

* Je hebt de mogelijkheid om je bestelling na ontvangst van de goederen te betalen. Zo kan je eerst bepalen of je de complete bestelling wilt houden of dat je deze (gedeeltelijk) wilt terugsturen. Als je een deel van de bestelling retourneert, hoef je enkel de goederen te betalen die je houdt.

 



Voeg een nieuwe reactie toe. Je e-mailadres wordt niet getoond in de reacties.

Laatste reacties