Magazine

Qustomer, de digitale klantenkaart voor heel België

'Hebt u uw klantenkaart bij u?' Ja, natuurlijk. Maar vind 'm maar eens. Je portefeuille puilt namelijk uit van de voordeelkaarten en klantenkaarten. De Qustomer reduceerde veel van deze kaarten tot één handige klantenkaart, die bovendien als app beschikbaar is. Je Qustomer-card kan je inmiddels gebruiken bij een groeiend aantal van meer dan duizend shops, restaurants en andere zaken. Meer dan zeventigduizend consumenten maken reeds gebruik van de kaart, die vooral groot is in Gent en in Brussel, de thuisbasis van de succesvolle start-up. Ook in de rest van Vlaanderen en in Wallonië timmert de klantenkaart aan de weg en inmiddels is ze ook de grens met Nederland gepasseerd, met zes deelnemende bedrijven in Rotterdam.

 

Kaart krijgen?

 

Nog geen Qustomer? Bij elke deelnemende zaak kan je een gratis plastic card krijgen. Of je downloadt gewoon de gratis app, die beschikbaar is voor alle mobiele besturingssystemen. Dan kan je meteen je puntentotalen en alle deelnemende zaken bij jou in de buurt zien. 

 

Hoe werkt het?

 

Op je kaart of e-card staat een unieke QR-code, die je door de verkoper moet laten scannen bij het afrekenen. Die gebruikt daarvoor de camera van zijn iPad, waarop speciale software is geïnstalleerd. De punten worden per deelnemende zaak apart opgespaard. Qustomer is kortom wel een universele kaart, maar geen universeel klantloyaliteitsprogramma. Een deelnemend bedrijf kan zelf zijn loyaliteitsprogramma bepalen en aanpassen of een klant punten krijgt voor elke gespendeerde euro krijgt of voor elk bezoek, en welke beloning tegenover een bepaald aantal spaarpunten staat. 

 

 

Voordelen voor de handelaar

 

Een klantloyaliteitsprogramma is natuurlijk bedoeld om loyale klanten te belonen en te laten terugkeren naar een zaak, maar ook om gegevens van klanten te verzamelen. Als een kaarthouder zijn kaart registreert, krijgt de verstrekker de beschikking over de contactgegevens, demografische gegevens en gedetailleerde info over het bezoek- en bestedingsgedrag van de klant. Zo kan een bedrijf zijn klanten gericht benaderen met marketingacties.

 

Tot slot

 

Qustomer wordt vooral gebruikt door kleine ondernemingen zonder eigen klantloyaliteitsprogramma. Grote winkelketens zullen waarschijnlijk blijven vasthouden aan hun eigen programma en bijbehorende kaart. Helemaal verlost van dat pak kaarten in je portemonnee ben je dus niet. Maar met Qustomer krijg je er in ieder geval maximaal één kaart bij voor inmiddels meer dan duizend zaken.



Laatste reacties