Magazine

Kopen via internet: welke rechten en plichten heb je?

Webwinkelen is, mede dankzij de lockdowns en strenge coronamaatregelen, populairder dan ooit. Nooit eerder werd er zoveel via het wereldwijde web gekocht als in 2020. Volgens brancheorganisatie Becommerce shopten 8,6 miljoen Belgen vorig jaar online, goed voor 126,9 miljoen aankopen, of gemiddeld bijna 15 per shoppende Belg. Toch heerst er dikwijls nog onduidelijkheid over welke rechten en plichten je nou precies hebt als klant van een online shop. De collega’s van De Tijd/Netto.be gingen voor pasklare antwoorden op prangende consumentenvragen te rade bij mensen van BeCommerce en van de federale overheidsdienst Economie. Hieronder een overzichtje van de belangrijkste bevindingen.

 



 

Als je online koopt, dan zijn de regels over verkoop op afstand van toepassing. In essentie zijn dat de volgende:

  • Herroeppingsrecht: alsnog van je aankoop afzien kan altijd binnen een termijn van 14 kalenderdagen. Die termijn gaat in op de dag NA de levering.
  • Levering: je hoeft de levering niet af te wachten voor je het herroepingsrecht kan uitoefenen.
  • Producten: het herroepingsrecht geldt voor nagenoeg alle producten, dus bijvoorbeeld ook voor meubels.
  • Bouwpakketten: je mag meubels en dergelijke gerust in elkaar steken en daarna alsnog van je aankoop afzien.
  • Diensten: het herroepingsrecht is ook van toepassing op diensten, zoals datingwebsites.
  • Uitzonderingen: het herroepingsrecht geldt niet bij de levering van goederen die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben. Hetzelfde geldt voor goederen die om gezondheids- of hygiënische redenen verzegeld zijn en die je ontzegelde. Denk bijvoorbeeld aan lippenstift.
  • Retourneren: er kunnen kosten verbonden zijn aan het terugsturen van je pakje. Als je van je aankoop wilt afzien, moet je de ontvangen goederen zo snel mogelijk en uiterlijk 14 dagen nadat je de verkoper op de hoogte gebracht hebt van je beslissing terugsturen.
  • Terugbetalen: de verkoper moet binnen 14 dagen nadat hij op hoogte was van jouw beslissing je geld terugstorten (inclusief leveringskosten).
  • Privacy: iedere webshop moet ook voorzien in een privacybeleid waarin omschreven staat welke persoonsgegevens precies verwerkt worden, hoe dat gebeurt en met welk doel.
  • Kopen in de VK: door de brexit kan het Verenigd Koninkrijk in theorie het herroepingsrecht in zijn eigen wetgeving aanpassen. Tot nu toe hebben de Britten dat niet gedaan. Het lijkt er ook niet op dat dat op korte termijn zal gebeuren. Wel kan je te maken krijgen met extra (douane)kosten.
  • Consumentenplicht: als consument draag je verantwoordelijkheid voor niet-zorgvuldige manipulatie. Dat betekent dat als je de goederen volgens de instructies gemonteerd hebt, er geen kosten mogen worden aangerekend als je je herroepingsrecht uitoefent. Maar als je niet zorgvuldig te werk bent gegaan, dan is de schade als gevolg daarvan voor jouw rekening.

 

Meer informatie lees je in het artikel van Netto

Laatste reacties